13 mei 2015

Zorgen PvdA om circulaire economie

De PvdA Almere maakt zich zorgen om de positie van de stad als het gaat om circulaire economie. Dat is een systeem waarin producten maximaal worden hergebruikt en Almere heeft dat als economisch speerpunt.

Volgens PvdA-raadslid Hassan Buyatui wordt de stad voorbijgestreefd door de provincie Noord-Holland en de gemeentes Amsterdam en Haarlemmermeer. Buyatui had namelijk graag gezien dat het college van burgemeester en wethouders met die partijen had opgetrokken in hun Manifest Westas. Helemaal omdat die instellingen en Almere partner zijn in de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Hij heeft dan ook vragen gesteld aan het college.

Kennislab voor Urbanisme

Het raadslid schrijft onder meer dat het project Westas tot stand is gekomen dankzij studenten van het Kennislab voor Urbanisme, vestiging MRA. Daarin zitten behalve studenten ook andere instellingen en overheden zijn betrokken, maar niet Almere. In het lab wordt gewerkt aan ontwikkelen en ijken van nieuwe kennis voor de stedenbouwkundige vragen van vandaag en het ziet zich als een extern research en development-bureau. Buyatui zou graag zien dat het college uitzoek of het mogelijk is om aansluiting te krijgen bij dat lab gezien de komst van de Floriade. ,,Het lijkt alsof Almere een aanhangsel is”, zo schrijft het raadslid en hij wil dat er helder beleid wordt ontwikkelt, met een circulaire economie als uitgangspunt.

Het college heeft doorgaans zes weken de tijd om de vragen van het PvdA-raadslid te beantwoorden.

Bron: Almere Dichtbij