Door Jerzy Soetekouw op 27 december 2016

“Collectieve Zorgverzekering voor minima is te duur”

De PvdA-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de collectieve zorgverzekering die de gemeente aanbiedt aan minima. In verschillende gevallen valt deze namelijk duurder uit dan wanneer deze doelgroep zelf op zoek gaat naar de voordeligste verzekering. Een volstrekt onwenselijke situatie, zo stelt PvdA-fractievoorzitter Jerzy Soetekouw.

Speciaal voor minima?
Enkele weken geleden zijn, volgens de sociaaldemocraten, duizenden Almeerders op verschillende manieren benaderd met informatie over de Collectieve Zorgverzekering vanuit de gemeente voor 2017. Het gaat hier om mensen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum. Voor deze Almeerders betaalt de gemeente Almere mee aan een zorgverzekering. Soetekouw: “Om zoveel mogelijk mensen van een passende verzekering te voorzien, kunnen er verschillende soorten aanvullende pakketten worden afgesloten. Als basisverzekering besloot de gemeente te kiezen voor Menzis Basis. Dat is niet de goedkoopste variant. Dat vinden wij volstrekt onbegrijpelijk. Bij een zorgverzekering speciaal voor minima zou de inzet namelijk moeten zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden.”

€200 duurder
Volgens de PvdA is in ieder geval de verzekering Menzis Basis Voordelig goedkoper. Jerzy Soetekouw: “De basisverzekering die collectief door Almere wordt aangeboden is iedere maand € 16 duurder, dan de goedkoopste zorgverzekering van Menzis. Op jaarbasis ben je dan dus € 192,- duurder uit. Dat is ontzettend veel geld, zeker voor de doelgroep.” Volgens de PvdA valt dat verschil in kosten niet uit te leggen. “Het grote verschil tussen de twee verzekeringen heeft namelijk te maken met de vergoeding bij zorg door een ‘niet-gecontracteerde zorgaanbieder’. Bij de goedkoopste variant wordt tot maximaal 65% van deze zorg vergoed, terwijl bij de duurdere variant tot maximaal 75% van deze zorg wordt vergoed. Dat zijn geen redenen die het verschil maken voor minima. Als je geen of weinig geld hebt, ga je ook geen extra geld uitgeven voor zorg bij een aanbieder die geen contract heeft, dat is dan helemaal niet aan de orde. Dit roept bij ons de vraag op of dit niet anders had gekund.”

Lagere premie
De PvdA heeft nu vragen aan de wethouder gesteld om duidelijkheid te krijgen over de wijze van inkopen, de hoogte van de kosten en hoe het College voortaan voor een lagere premie gaat zorgen. Soetekouw: “Wij zien graag dat het College voortaan kiest voor de meest voordelige variant, met het oog op de minimale financiële middelen binnen de doelgroep. Tevens vinden wij dat ten onrechte de suggestie kan zijn gewekt dat deze Collectieve Zorgverzekering de goedkoopste verzekering is. Wij willen daarom ook dat de betrokken Almeerders nog voor het einde van het jaar op de juiste wijze geïnformeerd worden over goedkopere alternatieven.” Het College reageert normaal gesproken binnen zes weken op schriftelijke vragen.

Jerzy Soetekouw

Jerzy Soetekouw is oud-wethouder Sociaal Domein, Diversiteit & Inclusie voor de PvdA Almere van 2018-2019. Tegenwoordig is hij directeur van VMCA. De VMCA is een zelfstandige organisatie die uitgaat van kansen en mogelijkheden voor vrijwilligers, mantelzorgers en organisaties. De VMCA bevordert sociale cohesie en participatie binnen de Almeerse samenleving. Soetekouw had als wethouder in de

Meer over Jerzy Soetekouw