Door Jerzy Soetekouw op 14 juni 2017

Gemeenteraad wil experiment Regelarme Bijstand

De gemeenteraad van Almere wil een experiment met een ‘Regelarme Bijstand’. Het plan heeft als doel om meer mensen uit de bijstand te krijgen maar ook de bijstandsgerechtigden meer regie te geven bij het zoeken naar werk.

In een initiatiefvoorstel van de fracties PvdA, D66, AP/OPA, ChristenUnie, GroenLinks, SP en Fractie van Dijk worden drie groepen genoemd die meedoen aan het experiment.

In de eerste groep worden bijstandsgerechtigden, net als nu, van A tot Z gevolgd en begeleid naar werk. De tweede groep staat ook onder begeleiding maar heeft meer vrijheid om te bepalen hoe er wordt gezocht naar werk. Ze mogen hulp of suggesties afwijzen en zelf een plan bedenken om aan werk te komen. De derde groep krijgt helemaal geen begeleiding en heeft ook geen sollicitatieplicht. Ze mogen zelf bepalen wat ze gaan doen om aan werk te komen.

Volgens verschillende fracties is het goed om mensen meer vrijheid te geven. Vaak wordt de druk van het solliciteren en de controle daarop als negatief ervaren. Het moet gaan op basis van vertrouwen. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen graag aan het werk wil en niet zal frauderen. Het voorstel wordt binnenkort op de Politieke Markt besproken.

Bron: Omroep Flevoland

Jerzy Soetekouw

Jerzy Soetekouw is oud-wethouder Sociaal Domein, Diversiteit & Inclusie voor de PvdA Almere van 2018-2019. Tegenwoordig is hij directeur van VMCA. De VMCA is een zelfstandige organisatie die uitgaat van kansen en mogelijkheden voor vrijwilligers, mantelzorgers en organisaties. De VMCA bevordert sociale cohesie en participatie binnen de Almeerse samenleving. Soetekouw had als wethouder in de

Meer over Jerzy Soetekouw

Waar ben je naar op zoek?