PvdA en D66 willen dat gemeente sneller betaalt

Door Jerzy Soetekouw op 1 juli 2017

De PvdA en D66 willen dat de gemeente Almere sneller openstaande rekeningen betaalt. Nu betaalt de gemeente slechts 84 procent van de rekeningen binnen dertig dagen. Wat de PvdA en D66 betreft wordt dit honderd procent.

Voorbeeldfunctie

PvdA fractievoorzitter Jerzy Soetekouw: “Het is belangrijk dat de gemeente op tijd haar rekeningen betaalt. Niet alleen omdat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft, maar ook omdat het voor vooral kleinere ondernemingen echt problematisch kan zijn als zij langer op hun geld moeten wachten. Landelijk is de norm gesteld dat negentig procent van de rekeningen binnen de betaaltermijn van dertig dagen betaald moet worden. Als gemeente moeten wij streven naar honderd procent.” Ook de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) benadrukt al jaren dat het bijzonder belangrijk is dat gemeenten hun rekeningen snel betalen omdat dit invloed heeft op de financiële positie van ondernemingen en daarmee op de lokale economie.

Geen verbeteringen tot nu toe
De gemeente betaalde in 2014 nog 88 procent van haar rekeningen op tijd. Dit bleek uit de beantwoording van vragen die D66 destijds stelde. D66 vicefractievoorzitter Martine van Bemmel: “Het college beloofde in de beantwoording van mijn vragen destijds dat zij hun focus zouden leggen op het terugdringen van het aantal facturen dat te laat wordt betaald. Ik vind het heel teleurstellend en eigenlijk ook alarmerend dat de resultaten desondanks niet beter zijn geworden, maar juist achteruit zijn gegaan. Daarom vragen wij, de PvdA en D66, nu om een plan van aanpak en regelmatige rapportage over dit onderwerp.” De partijen dienen hun voorstel in bij de bespreking van de Programmarekening. Donderdag aanstaande wordt het besproken.

Jerzy Soetekouw

Jerzy Soetekouw is oud-wethouder Sociaal Domein, Diversiteit & Inclusie voor de PvdA Almere van 2018-2019. Tegenwoordig is hij directeur van VMCA. De VMCA is een zelfstandige organisatie die uitgaat van kansen en mogelijkheden voor vrijwilligers, mantelzorgers en organisaties. De VMCA bevordert sociale cohesie en participatie binnen de Almeerse samenleving. Soetekouw had als wethouder in de

Meer over Jerzy Soetekouw