28 augustus 2015

Afscheid van een PvdA’er in hart en nieren

Antoon Koekebakker is een actief en gewaardeerd lid van de Partij van de Arbeid geweest. De oprichter van het comité 4 en 5 mei Almere zal herinnerd worden als een sociaal zeer bewogen mens. Bij het afscheid van Antoon klonk als vanouds het ‘Morgenrood’.

Op vrijdag 28 augustus 2015 heeft Almere afscheid genomen van Antoon Koekbakker. Vanaf zijn aanmelding als lid is hij actief geweest bij de PvdA. Antoon is lid, vice voorzitter en voorzitter van de afdeling Almere geweest. In zijn functioneren was de mens Antoon altijd nadrukkelijk aanwezig. Antoon deelde graag rode rozen uit op 1 mei. Hij genoot van bestuurs- en fractiedagen op een camping in Vierhouten, op de Paasheuvel.

Besturen gaat vaak over hoge toppen en door diepe dalen. Antoon moet de bestuurscrisis in 1993 als een dieptepunt hebben gevoeld. Het kan niet anders of dat moet de mens Antoon slapeloze nachten hebben bezorgd.

Antoon heeft gelukkig ook veel politieke hoogtepunten gekend. Zijn benoeming tot lid van de Almeerse gemeenteraad was zo’n hoogtepunt. Antoon volgde in 1995 Hillie Versluis op.

Martin Wiegertjes meldt dat Antoon er met volle teugen van genoot om te werken voor Almere en haar bewoners. Door de vernieuwingsdrang binnen de PvdA is een herbenoeming uitgebleven. Daar heeft Antoon zich manmoedig overheen gezet.

Antoon heeft veel energie gestopt in het comité 4 en 5 mei Almere. Bij de oprichting van dat comité – zo’n kwart eeuw geleden – had Antoon graag de zegen van de toenmalige burgemeester de Cloe over dat initiatief.

De burgervader had maar een paar seconden nodig om de wens van Antoon in vervulling te laten gaan. En zo was het Almeerse comité 4 en 5 een feit. Antoon heeft dat comité vierentwintig jaar geleid als voorzitter. Ook daar kende Antoon hoogtepunten en mindere tijden. Dankzij de steun van velen wist Antoon een aanval van Arnold Heertje te bezweren.

Antoon bleef actief voor het comité tot het hem te zwaar werd. De laatste herdenking op 4 mei van dit jaar heeft hij vanwege gezondheidsredenen moeten missen.

De Partij van de Arbeid is Antoon dankbaar voor wat hij voor Almere en de Almeerders heeft gedaan. Wij zullen Antoon missen.