Afvalplan moet beter

Door Leida Höhle op 15 november 2020

Het komt iedereen ondertussen vast bekend voor. Je loopt, fietst of rijdt door een Almeerse wijk en je ziet op de straathoek hele stapels afval liggen. Zeker sinds maart van dit jaar loopt het aantal afvaldumpingen de spuigaten uit en het is daarom momenteel ook ergernis nummer 1 in Almere. In de gemeenteraad hebben we het al lang over afval en ons zogenoemde afvalinzamelsysteem. Het is ondertussen wel duidelijk dat het huidige systeem niet meer voldoet én bovendien behoorlijk duur is, onze afvalstoffenheffing is een van de hoogste in Nederland, maar bij het kiezen van een nieuw systeem ga je natuurlijk niet over één nacht ijs.

Uitgangspunt bij onze keuze is dat wij willen dat Almere een schone stad is. Daar heeft iedereen profijt van. Ook vinden wij gemak en service voor Almeerders belangrijk. Daarom zijn wij niet te spreken over het oorspronkelijke plan van het college, waarin vooral heel veel voorzieningen werden geschrapt om de kosten te drukken en zo de afvalstoffenheffing naar beneden te krijgen. Een lagere afvalstoffenheffing zou een mooie bijvangst zijn, maar is wat ons betreft niet het belangrijkste aspect in dit verhaal. We moeten het uiteindelijke doel -een schone stad- niet uit het oog verliezen door alleen maar op efficiency en het terugdringen van de kosten te willen sturen.

Daarom hebben wij tijdens de bespreking afgelopen week de wethouder gevraagd het oorspronkelijke voorstel terug te nemen en met een beter voorstel te komen. Waarbij naast een uitgerekend model voor diftar (een gedifferentieerd tarief waarbij mensen die meer afval produceren ook meer gaan betalen) ook de resultaten van de Almeerse PMD+-pilots beter in verwerkt moeten worden. Met deze pilots wordt gekeken naar een andere manier van afval scheiden, waarbij een groot deel van het scheiden niet meer thuis gebeurt, maar achteraf met machines. Deze pilots lijken heel succesvol te zijn en leveren veel meer gemak op voor Almeerders. Wat ons betreft is dit het waard om verder uitgezocht te worden.

Ten slotte vinden we het oneerlijk dat de kosten van het ondergronds afvaltransportsysteem (OAT) in het Almeerse stadscentrum volledig is opgenomen in de afvalstoffenheffing. Omdat ook veel bedrijven gebruikmaken van het OAT, is het niet fair dat inwoners daar volledig voor opdraaien. Daarom vragen we de wethouder hier ook met een beter plan te komen. Komende donderdag is het vervolg van de bespreking en kan de wethouder reageren op de inbreng van de raad.

Leida Höhle

Waarom ik raadslid wil worden Voor mij is Almere de leukste stad van Nederland. Ik ben geboren en opgegroeid in Stedenwijk en woon nu al een paar jaar in Almere Poort. In de afgelopen 34 jaar heeft Almere een enorme groei meegemaakt. En ik ben trots op waar Almere nu staat. Maar het kan natuurlijk

Meer over Leida Höhle