Door Jerzy Soetekouw op 21 december 2016

Almere spelt Den Uyl nu goed

De PvdA Almere was de afgelopen week landelijk nieuws vanwege een schrijffout in het straatnaambordje van het Den Uylpad. Verschillende media, waaronder het Algemeen Dagblad, Hart van Nederland, NOS en NU.nl berichtten over onze reactie die door Omroep Flevoland opgetekend was. De fout is inmiddels hersteld door de gemeente Almere, zo stelt de NOS.“Ambtelijke molens kunnen wel degelijk snel malen. Een week geleden ontdekte een lokale PvdA-medewerker [Frank Roos] dat de naam van oud-PvdA-premier Joop den Uyl fout was gespeld op een straatnaambordje in Almere. Een week later hangt er een correct bordje, meldt Omroep Flevoland.

Met het nieuwe bordje komt een eind aan een relletje dat vorige week begon. Fractievoorzitter Jerzy Soetekouw van de lokale PvdA zei toen dat hij de spelfout heel slordig vond. ”Den Uyl is een van de grootste Nederlanders die we hebben gehad. De schrijffout getuigt van weinig historisch besef”.

Hoe lang het bord met de verkeerd geschreven naam er al hing voordat het werd ontdekt, is onbekend. Overigens heeft Den Uyl zelf zijn naam zo gespeld, hij heette eigenlijke Den Uijl.

Almere heeft een geschiedenis van spelfouten in straatnaamborden. Zo werden Marsupilamihof, Popeyestraat en Chicagostraat in eerste instantie ook verkeerd gespeld.”

Bron: NOS.nl

Jerzy Soetekouw

“Als raadslid zet ik mij in voor een stad waarin niet naar iemands afkomst, maar naar iemands toekomst wordt gekeken. Ik wil vooruit met Almere door te investeren in de toekomst van onze stad. Investeren in de toekomst betekent investeren in kinderen en in onderwijs, maar ook in werkgelegenheid en ouderenvoorzieningen. Dat betekent dat niemand

Meer over Jerzy Soetekouw