16 december 2013

Ga voor Ghana: Bishop Lemaire

Vandaag gingen we met zijn vieren op stap naar de school Bishop Lemaire, waar Lindsey en Esra gisteren zijn geweest. De kinderen herkenden hen meteen en iedereen werd ontvangen met een dikke knuffel. Nadat de kinderen van klas KG-2 hun dagelijkse gebed en dansje gedaan hadden, mochten we hen helpen met het maken van puzzeltjes. Al snel wilden we zelf graag de knutselpakketjes gebruiken die we meegekregen hadden vanuit Nederland. Hier zaten o.a. letters en vouwblaadjes in, en vooral de laatste hebben wij veel moeten gebruiken. We begonnen happertjes, bootjes en hoedjes te vouwen en de kinderen kregen er geen genoeg van. Steeds als we iets voor hen gevouwen hadden maakten ze het open en kwamen weer naar ons toe om het opnieuw in elkaar te laten zetten. Aan het einde van de ochtend mochten we even uit de drukte ontsnappen en hadden we een afspraak bij Compassion. We hebben daar nog eens uitgelegd gekregen wat Compassion allemaal doet en hoe dit in zijn werk gaat. Daarna hebben we besproken wat we met het geld van de ouderraad zouden gaan doen. Hierover komt later meer.

We kregen een hele stapel formulieren die wij op Bishop Lemaire in moesten gaan vullen. We moesten van alle kinderen opschrijven of zij de benodigde schoolspullen, een schooluniform, en schoenen etc. hadden. We kwamen er zo achter dat er veel kinderen zijn die niet eens een pen of potlood hebben, of alleen maar in het bezit zijn van een puntenslijper en verder niets. Op deze manier kan Compassion een budget opstellen om de ontbrekende spullen te kopen.

Nadat we alle kinderen van de Nursery, KG-1 en KG-2 (kinderen t/m 5 jaar) gehad hadden, gingen we naar het schoolgebouw waar de iets oudere kinderen les krijgen. Ze waren echter om half 2 al klaar, dus we moesten de volgende ochtend om 8:30 uur terugkomen.

’s Avonds is het ons eindelijk gelukt om bij het internetcafé te komen en een paar blogs te versturen. Het internet was heel langzaam, maar we mogen niet klagen over een half uur internet voor ongeveer 15 eurocent. Na het versturen hebben we nog even snel een kijkje genomen bij het strand en daarna zijn we naar huis gelopen. We zijn allemaal lekker vroeg gaan slapen en waren benieuwd naar onze volgende dag in Ghana.

Een viertal Helen Parkhurst studenten, Lindsey, Esra, Wiep en Natalja, gaan vanaf 30 november een week lang werken in Ghanees weeshuis, tegelijkertijd doen zij ook een onderzoek naar het reilen en zeilen van het weeshuis. Bij hoge uitzondering heeft de fractie besloten een sponsoraanvraag gedeeltelijk te honoreren. In een blog “Ga voor Ghana”, gepubliceerd op deze PvdA site zullen zij ons op de hoogte houden van hun ervaringen.