Blijvende aandacht voor het lerarentekort

Door Leida Höhle op 1 juni 2020

Door alle aandacht voor thuisonderwijs vanwege de coronacrisis zouden we het bijna vergeten, maar het lerarentekort in Almere is nog steeds een belangrijk en actueel onderwerp. Deze week heeft het college de raad geïnformeerd over de stand van zaken en wat er te gebeuren staat. De Partij van de Arbeid is blij om te zien dat er vervolg wordt gegeven aan twee PvdA-moties om het lerarentekort terug te dringen.

Zo maken de schoolbesturen nu, waar mogelijk, gebruik van de inzet van gepensioneerde docenten. Ook wordt er met de afdeling Werk & Inkomen gekeken hoe werkzoekenden kunnen helpen bij het verminderen van het lerarentekort. Elk beetje helpt om dit hardnekkige probleem aan te pakken.

Goede leraren zijn essentieel voor goed onderwijs. In de afgelopen decennia zagen we alleen dat er steeds minder mensen enthousiast te maken waren voor een baan als leraar. In Almere hebben we ieder jaar meer vacatures, waarbij zeker het speciaal onderwijs onder druk komt te staan. De Partij van de Arbeid maakt zich hier grote zorgen over. Onderwijs en het behalen van een startkwalificatie zijn namelijk de basis voor je carrièrekansen later.

Samen met de 4 grote steden en het Rijk zet Almere er nu de schouders onder om het lerarentekort te keren. Er ligt een uitgebreid plan om te zoeken naar structurele oplossingen. Dat gaat bijvoorbeeld over het aantrekkelijk maken van het beroep voor zijinstromers, inzet op het moderniseren van de opleidingen, digitalisering en nog veel meer. We houden de vinger aan de pols en zullen de komende jaren regelmatig met het college spreken over de ontwikkelingen op het gebied van het Almeerse lerarentekort en de maatregelen die het college neemt om het tekort op te lossen.

Leida Höhle

Waarom ik raadslid wil worden Voor mij is Almere de leukste stad van Nederland. Ik ben geboren en opgegroeid in Stedenwijk en woon nu al een paar jaar in Almere Poort. In de afgelopen 34 jaar heeft Almere een enorme groei meegemaakt. En ik ben trots op waar Almere nu staat. Maar het kan natuurlijk

Meer over Leida Höhle
Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!