Burgerinitiatief Almeerse Wind en de Stichtsekant

Door Rob Maurits op 2 december 2020

Afgelopen donderdag was er een bespreking over het burgerinitiatief Almeerse Wind*. Zij dienden in 2018 een plan in voor de bouw en exploitatie van een 100% burger windpark op de Stichtsekant. Daarna hoorde Almeerse Wind niets van de gemeente totdat bleek dat de grond misschien verkocht zou worden aan een derde partij.

Op de vraag van Rob Maurits aan het college om niet tot verkoop over te gaan totdat duidelijk is wat de overwegingen zijn, deed de wethouder een toezegging. In het eerste kwartaal van 2021 komt het college met een integrale afweging over het initiatief en legt dit eerst aan de raad voor.

Logo Energiecoörperatie Almeerse WindTijdens de bespreking met de wethouder bleek inderdaad dat er een derde partij van plan is om de grond te kopen. Almeerse Wind wil de grond pachten en dat levert minder geld op voor de gemeente. Daarbij levert deze derde partij (een logistiek bedrijf) meer werkgelegenheid op voor Almere. Ook passen de plannen in het bestemmingsplan en is voor de plannen van Almeerse Wind een aanpassing nodig. Aan de andere kant is het opwekken van groene en duurzame energie een wens van het college.

De PvdA begrijpt de overwegingen van het college maar vindt dat er op dit moment voor de raad té weinig informatie is om tot een goed en eerlijk besluit te komen. Wij zien uiteraard kansen voor de werkgelegenheid bij verkoop maar willen ook inzetten op groene en duurzame energie. Daarbij juichen wij burgerinitiatieven als Almeerse Wind toe.

Wat ons betreft zou de ideale uitkomst zijn als beide initiatieven naast elkaar kunnen bestaan. De wethouder heeft aangegeven dat er begin 2021 meer informatie over de afwegingen voor de verkoop, dan wel verpachting aan Almeerse Wind richting de raad komt zodat de raad een besluit kan nemen.

Dat betekent wel dat er in de tussentijd niets met de grond mag gebeuren. Gelukkig ontlokte Rob Maurits afgelopen donderdag een toezegging van de wethouder om er zeker van te zijn dat er géén grond verkocht wordt totdat er duidelijkheid is wat de raad hiervan vindt.

*Almeerse Wind is een energiecoörporatie zonder winstoogmerk waar iedereen lid van kan worden en zo zeker is van groene, duurzame energie.

Rob Maurits

Ik ben Rob Maurits, 65 jaar oud en woon sinds 1993 in Almere Buiten. Ik heb Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd. Getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Vanaf 1992 ben ik werkzaam geweest als ondernemer, maar ik wilde mij daarnaast ook graag inzetten voor de publieke zaak en de inwoners van Almere.

Meer over Rob Maurits
Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!

Waar ben je naar op zoek?