Door op 29 september 2015

Buurten in de wijk: onkruid bij de wortel uitroeien

Raadsleden van de Almeerse PvdA hebben niet alleen een portefeuille met zaken als beheer en onderhoud, sociaal domein of iets anders. Ieder raadslid heeft ook een deel van de stad als aandachtsgebied. Almere Poort is de aandachtswijk van fractievoorzitter John van der Pauw. Op burendag is hij gaan buurten bij het Cascadepark. Een impressie.

Cascadepark
Het Cascadepark in Almere Poort is de katalysator voor initiatiefrijke bewoners. De Cascadepark activisten hebben een eigen website: www.cascadepark.nl. Die website maakte duidelijk dat de burendag in het Cascadepark werd gevierd in de Rozentuin. De buurtjes zouden die zaterdag samen de handen uit de mouwen steken met het maken van een kruidenspiraal en een mooi bankje. Iedereen was welkom. Meehelpers mochten zich verheugen op een lekkere lunch.

Uitnodiging
Wat wil een mens meer: goed volk en een mooie lunch. Die uitnodiging kon ik niet laten lopen. Daarom na het noen naar de Rozentuin gereden. Bij de Rozentuin was het een drukte van belang. Ruim dertig mensen waren bezig met zagen, boren en andere werkzaamheden.

Stichting Inspiratie
Ongeveer de helft van de actievelingen sprak geen woord Nederlands. Het bleken Syriërs uit de noodopvang te zijn. De Syriërs helpen op verzoek stichting Inspiratie met een van de projecten in de Rozentuin. De Poorters waren druk bezig met een nieuwe bank en de inrichting van een deel van de tuin.

Onkruid wieden
Marije Buiter had nog een nuttige klus voor de fractievoorzitter: onkruid wieden in een rozenperk. Het gereedschap bestond uit een spa. Een schoffel was niet voorhanden. Spa in de grond, grond los maken en met hand klein hoefblad, distels en ander welig tierend onkruid verwijderen.

Inspiratie
Als Havenaar en verre buur van de Poorters heb ik genoten van de work out in de buitenlucht: onkruid bij de wortel uitroeien. Lekkere fysieke arbeid die voldoende inspiratie oplevert voor het politieke handwerk.