Door op 1 februari 2015

De bruggen van het Vier Bruggenpad 2.0

Het herstel van de vier bruggen in het Vier Bruggenpad zou eind 2014 af zijn. Deze deadline is niet behaald omdat de planning van het aanbrengen van de bruggen om allerlei redenen aangepast moest worden. Volgens de huidige planning zijn er inmiddels op donderdag 29 januari jl. twee bruggen geplaatst. De andere twee worden op donderdag 19 februari aangebracht. De PvdA kon niet langer wachten en wilde dat met eigen ogen zien. Reden voor een werkbezoek.

De PvdA Almere bracht op zaterdag 31 januari jl. een werkbezoek aan het project ‘Ontwikkeling Boshart Almeerderhout’. Eind 2011 heeft een delegatie van de fractie van de PvdA ook een bezoek gebracht aan de Kemphaan. Destijds is uitleg gegeven over de voorbereidingen van wat uiteindelijk het project Boshart is geworden. Het was dit keer leuk en interessant voor de PvdA om te horen en vooral te zien wat de stand van zaken is. De ontvangst vond plaats in het nieuwe bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer ‘Buitencentrum Almeerderhout’, Dit gebouw wordt waarschijnlijk in maart aanstaande officieel geopend.

Vanuit het project Boshart waren aanwezig André Wiersma van Staatsbosbeheer, Henk Nieboer van de gemeentelijke Dienst Stadsbeheer en Bart Nijst Strategisch adviseur/ projectmanager. De PvdA kreeg in eerste instantie toelichting op het project Boshart en op Staatsbosbeheer Almere. Erna volgde een rondleiding door het Buitencentrum en de directe omgeving van Buitencentrum. Vervolgens zijn wij vertrokken naar de locatie van de bruggen in het Vier Bruggenpad. De PvdA kreeg ter plekke toelichting op de werkzaamheden van dit pad.

Het project Boshart Almeerderhout is een samenwerkingsproject van gemeente, Staatsbosbeheer, provincie Flevoland, stichting Stad en Natuur Almere en stichting AAP. Een onderdeel van dit project is het deelproject ‘het Vier Bruggenpad’, dat het doel heeft een attractieve en veilige nieuwe route te maken waar van ook mindervalide Almeerders en bezoekers van Almere gebruik kunnen maken.

Voor wat betreft de stand van zaken van het Vier Bruggenpand is dat twee bruggen inmiddels geplaatst zijn en de andere twee op donderdag 19 februari aanstaande worden geplaatst. Daarna zal gewerkt worden aan het vernieuwen en verbreden van het pad zelf, zodat wandelaars met een scootmobiel of een rolstoel er ook gebruik van kunnen maken. De PvdA is erg benieuwd hoe dit pad er straks zal uitzien in het landschap. Eind mei van dit jaar is dit werk helemaal gereed.

Het Boshart Almeerderhout zal uitgroeien tot een plek waar Almeerders en de bezoekers van Almere kunnen genieten van en recreëren in de natuur, met ruimte voor cultuur en bedrijvigheid. De werkzaamheden lopen tot eind 2015. De PvdA is zeer onder de indruk van de motivatie en de inzet van de betrokkenen om van dit project een succes te maken. Tip: mocht u graag bevers zien, fietst u dan eens aan het einde van de dag over het Vier Bruggenpad. Grote kans dat u ze tegen komt!