26 januari 2014

De PvdA in Stedenwijk Noord

Zaterdag 25 januari 2014 trok een divers en jong team van 25 PvdA-ers en aanhang Stedenwijk Noord in. Om enthousiast te vragen te stellen. De antwoorden worden verwerkt. De opbrengst: leuke reacties en veel energie.

Om 12.00 uur druppelden de leden van het PvdA-team binnen in de Wijkhoek in Stedenwijk Noord. Na een kop koffie of thee kregen de aanwezigen uitleg over de actie ‘PvdA in de wijk’. Met ‘PvdA in de wijk’ zoekt de Partij van de Arbeid mensen thuis in de wijk op om te vragen wat ze goed vinden in der wijk, wat er beter zou kunnen in de wijk en wat de lokale politiek zou moeten doen.
Voor het zoeken van oplossingen voor persoonlijke problemen kunnen Almeerders ook aankloppen bij het ‘PvdA Ombudsteam’: https://almere.pvda.nl/ombudsteam/

Lea Bouwmeester (lid Tweede Kamer), Marc Witteman (Gedeputeerde Flevoland) en Henk  Mulder  (wethouder Almere) waren samen met kandidaat raadsleden en sympathisanten zaterdag van de partij. Dat PvdA’ers ook in de Stedenwijk geen onbekende zijn in Almere bleek uit de herkenning aan  de deur en op het fietspad van het Zuidwoldepad/Sappemeerstraat.

Zaterdag wilde de PvdA van de Stedenwijkers weten wat ze belangrijker vinden: meer banen, goedkopere woningen, zorg in de buurt of lager gemeentelijke lasten. De antwoorden van de Stedenwijkers zijn op formulieren vermeld. Die formulieren worden op het Partijkantoor verwerkt. Zo krijgt de Almeerse PvdA een keurig beeld van de sterke en de zwakke punten van de Stedenwijk en van de wensen van de bewoners.

De meest gehoorde verbeterpunten gaan over vuil en hondenpoep. Niet iedereen haalt zijn of haar afvalcontainer van de parkeerplaats als de vuilniswagen geweest is. Dat was zaterdag zichtbaar. Er waren opmerkingen over de recente brand in een winkeltje in de wijk. Wijkbewoners legden een verband met deze laffe brandstichting en de aanwezigheid van een overlastgevende groep jongeren op het Zuidwoldepad/Sappemeerstraat. De groep zou bij regenachtig weer onder een toegangspoort van de Stedenwijk droog zitten.

Om vier uur kwamen de PvdA-koppels weer samen in De Wijkhoek. Om warm te worden van een kop koffie of thee en om ervaringen uit te wisselen. De vele positieve reacties lieten een goed gevoel achter.
Een heel hartverwarmende reactie kwam van een Almeerse die van haar fiets afstapte om lijsttrekker John van der Pauw de hand te schudden: “U hebt mij in 1998 heel goed geholpen. Ik ga op 19 maart 2014 op u stemmen.”, zei ze en ze stapte weer op haar fiets om boodschappen te doen in het Stadscentrum.