Doenersdreef: naar volwaardig burgerschap voor alle jongeren

22 november 2017

De PvdA-fractie heeft kennis mogen maken met Doenersdreef. Een kleine organisatie die jongeren met een licht verstandelijke beperking op weg helpt naar volwaardig burgerschap. Doenersdreef heeft de beschikking over vijf woonlocaties voor begeleid wonen in Almere. Doenersdreef beschikt daarnaast elders over een woonboerderij. Een corporatie bouwt appartementen waar jongeren een eigen plek hebben als ambulante begeleiding voldoende is voor een zelfstandig bestaan.

De PvdA-fractie heeft de locatie aan de Nieuw Caledoniëstraat bezocht. Er was gerekend  op hongerige politici. Een van de jongeren had voor lekkere hapjes gezorgd.  Klaar gemaakt in de professionele keuken van Doenersdreef. Ondertussen maakten drie medewerkers duidelijk waar Doenersdreef voor staat.

Doenersdreef zoekt samen met licht verstandelijk beperkte jongeren naar hun mogelijkheden om in onze steeds complexere samenleving een eigen plek te vinden. De jongeren hebben vaak ontmoedigende ervaringen met bestaande opleidingen. Frustratie wint het dan. Bij Doenersdreef krijgen de jongeren weer perspectief met een opleiding die bij hen past.

Boven de werkruimtes aan de Nieuw Caledoniëstraat zijn dertien appartementen voor begeleid wonen. Doenersdreef heeft hier een keuken waar maaltijden worden bereid, een fitnessruimte, een loungerette en een groentetuin. De loungerette is een plek waar iedereen tegen een bescheiden vergoeding de was kan doen, de schone was kan strijken en een lunch kan nuttigen.

Het leeuwendeel van de financiering van Doenerdreef komt uit de Wet langdurige zorg. Een kwart van de inkomsten komt van de gemeente: de Wet maatschappelijke ondersteuning.  De verschillende geldstromen zorgen voor verschillende administratieve processen. Minder administratieve lasten zijn een wens van de Doeners.

Meer kleine en goedkope woningen met een kamer voor jongeren die met begeleiding zelfstandig kunnen wonen, is een ander verlangen. Nu blijven jongeren nog te vaak te lang op een plek voor begeleid wonen. En dat terwijl er wachtlijsten zijn voor die plekken.

Doenersdreef is geen eiland. De buurt wordt nadrukkelijk bij de activiteiten van Doenersdreef betrokken. Wie lunches nodig heeft kan daarvoor bij Doenersdreef terecht. De PvdA-fractie kan uit eigen ervaring melden dat het lekker eten is bij Doenersdreef.