Door op 11 december 2013

Een dag voor de Mensenrechten

De viering van de Dag van de Rechten van de Mens viel in 2013 samen met de herdenking van een held van de anti-apartheid: Nelson Mandela. Amnesty Almere had voor die viering Casla gereserveerd en herdacht Mandela.

Amnesty Almere gaf op 10 december 2013 extra glans aan de mensenrechten met de presentatie van een brochure over de Weg van de Mensenrechten in Almere. Die weg is fysiek te herkennen aan glimmende metalen borden met de populaire versie van de universele rechten van de mens. Die borden zijn geadopteerd door dertig Almeerse bedrijven en instellingen. Een wandeling door Almere Stad langs de ‘schilden’ met de teksten van de mensenrechtenvormt de Almeerse weg van de Rechten van de Mens.

Elle Teunissen – voorzitter Amnesty Almere – presenteerde tijdens de bijeenkomst een brochure met een ‘routebeschrijving’ van de Almeerse weg van de mensenrechten. De aanwezigen mochten een brochure meenemen. Daarna was het woord aan directeur Ans van Berkum van Casla. Vervolgens konden de aanwezigen kijken naar de Telefilm Exit. Die film laat het verhaal zien van een compleet uit de hand gelopen uitzetting. Een waargebeurd incident waarin grenzen worden overschreden en beklemmende situaties ontstaan.

Mensenrechten zijn universeel, waarborgen voor menselijkheid. Mensenrechten moeten gevierd worden. Minstens op een dag in het jaar. Amandla!

John van der Pauw