Een zetel in de raad, iets voor u?

23 mei 2021

Volgend jaar maart zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. In Almere doet de PvdA weer mee en daarom zijn we op zoek naar mensen die zich kunnen vinden in de uitgangspunten van de PvdA en die een bijdrage willen leveren aan het besturen van onze mooie stad (als raadslid of -indien de uitslag daar aanleiding toe geeft- wethouder).

In overleg met de Commissie zijn we tot de volgende aangepaste planning gekomen:

• 20/05/21 – Openstelling kandidaatstelling via mail aan de leden
  • 30/06/21 – Kandidaatstellingsadviescommissie beschikt over alle beschikbare stukken
  • 15/07/21 – Sluiting termijn kandidaatstelling
  • 31/07/21 – Alle door kandidaten in te leveren stukken zijn ontvangen en beschikbaar voor de Commissie
  • 15/08/21 – Start gesprekken
  • 15/09/21 – Kandidaten zijn door de Commissie geïnformeerd over hun plek op de conceptlijst
  • 17/09/21 – Bestuur en Commissie bespreken de conceptlijst, het bestuur stelt de definitieve conceptlijst vast en informeert de kandidaten
  • 16/12/21 – ALV ter vaststelling van de definitieve kandidatenlijst

Door de Algemene Ledenvergadering is een onafhankelijke Kandidaatstellingsadviescommissie ingesteld die een voorstel aan het bestuur zal doen voor een kandidatenlijst voor de verkiezingen in maart. Daarnaast adviseert de Commissie ook over eventuele kandidaten voor een wethouderspost. In deze opdracht zijn een aantal profielen opgenomen.

In dit verband zijn van belang: “Profiel PvdA-fractie als geheel“,  “Competenties Raadsleden” en “Algemeen profiel wethouder“.

Mocht je na het lezen van deze stukken geïnteresseerd zijn stuur dan, voor 15 juli aanstaande, een motivatiebrief naar: [email protected].

Wat gebeurt er vervolgens?

Van de secretaris ontvang je na ontvangst van je motivatiebrief  twee stukken ter ondertekening. De “Erecode” en de “Bereidverklaring”.  Met deze stukken wordt ook een planning meegestuurd.

Verder dien je over ledenrechten te beschikken. Dat betekent dat je als lid bent toegelaten door het partijbestuur en tenminste al 30 dagen lid bent na het betalen van je eerste contributie. Als dit allemaal rond is en de bovengenoemde stukken zijn ontvangen kan de procedure worden gestart.

Later in het proces zal u gevraagd worden om een VOG (Verklaring omtrent Gedrag) aan te leveren.

De definitieve kandidatenlijst wordt, op voordracht van het bestuur, door de ALV vastgesteld.

Nieuwsgierig geworden, maar toch nog vragen? Hier kun jij je aanmelden voor een “stoomcursus” op 25 of 27 mei of neem contact op met de secretaris van de afdeling Almere van de PvdA voor meer informatie.

Wellicht ken je iemand die geen lid van de PvdA is maar wel geïnteresseerd zou kunnen zijn in een eventueel raadslidmaatschap voor de PvdA? Maak hem of haar dan alstublieft attent op dit bericht.