Frontale aanval op sociale huur afgeslagen

18 maart 2018

Almere heeft minder huurwoningen dan waar ministeriële beleidsmakers van dromen. Twee fracties wilden zo’n 6.000 sociale huurwoningen uit de verdeling halen. Een meerderheid van de gemeenteraad was daar niet van gediend. Een gesprek met raadslid en lijstduwer voor de PvdA John van der Pauw.

Hoe schaars zijn sociale huurwoningen?

In 2017 hebben meer dan 13.434 unieke woningzoekenden gereageerd op vrijkomende huurwoningen met een prijs tot € 711 per maand. In 2017 zijn 1.457 sociale huurwoningen verhuurd. Dat betekent dat bijna 12.000 woningzoekenden achter het net visten. Die cijfers maken duidelijk dat er veel te weinig huurwoningen met een huurprijs tot € 711 zijn.

Wat wilden de VVD en de PVV?

Die twee partijen wilden alle woningen met een huur vanaf € 635 uit het systeem van WoningNet halen. Dan gaat het om iets minder dan 6.000 sociale huurwoningen. Dat is ongeveer een kwart van alle Almeerse sociale huurwoningen. Te gek voor woorden en volslagen onbegrijpelijk.

Kleven daar dan ernstige gevolgen aan?

Almere heeft niet veel aangepaste woningen. Die hebben vaak een prijs boven de € 635. Dat zelfde geldt voor veel senioren woningen. Almeerders zouden dan niet meer via WoningNet kunnen reageren op die woningen en er zouden geen afspraken meer zijn over de rechtvaardige verdeling van die woningen. Er is nog een effect. Dat heeft te maken met betaalbaarheid. Van de 484 aangeboden duurdere sociale huurwoningen zijn er 130 verhuurd tegen een prijs onder de € 635. Dat is het gevolg van het twee hurenbeleid van De Alliantie en Ymere.

Door dat twee huren beleid kunnen duurdere sociale huurwoningen opeens betaalbaar worden?

Ja. Het is dan ook jammer dat Goede Stede het goede voorbeeld van de concullega’s niet volgt. Daardoor zou het aantal betaalbare woningen kunnen groeien en krijgen huurders met een smalle beurs iets meer kans op het huren van een betaalbare woning.

De VVD en de PVV wilden dus de slaagkans van woningzoekenden met een smalle beurs juist verkleinen?

Dat was het logische effect van het voorstel van die twee Almeerse fracties. Gelukkig hadden veel andere politieke partijen dat door en is het voorstel weggestemd. De frontale aanval op de schaarse sociale huurwoningen is daarmee afgeslagen. De kiezer weet nu in ieder geval dat er op 21 maart 2018 een duidelijke keus te maken is als het gaat om het terugdringen van de wachttijden van ruim acht jaar voor een betaalbare huurwoning. Daarvoor is de PvdA een heel goede keuze.