4 december 2013

Ga voor Ghana: Dag van vertrek

We zijn er klaar voor. Nog een laatste eigen douche.
Kwart voor 9 arriveerden we op Schiphol en na het inchecken namen we afscheid van de familie.
Na een delay van 20 minuten vertrok ons vliegtuig eindelijk naar Lissabon. Na daar te zijn aangekomen hebben we daar nog even rondgestruind en toen vertrok onze tweede vlucht alweer naar Accra.
De vlucht naar Ghana duurde ruim vijf uur.
Tijdens het uitstappen kregen we te maken met een viezige, vochtige, hete lucht. In no time waren we allemaal oververhit.

In het vliegtuig moesten we twee briefjes invullen (met naam, paspoort nummer etc.) die we weer moesten inleveren bij aankomst.
Voor de douane moesten we nog 1 uur wachten voordat we aan de beurt kwamen. Daar werden er foto’s en vingerafdrukken gemaakt. Na de douane konden we onze koffers ophalen. Alle stuks waren gelukkig aangekomen.

Voordat we de luchthaven verlieten gingen we ook nog onze Euro’s omwisselen in Ghanese Cedi’s.
Eindelijk waren we klaar en konden we de luchthaven verlaten. We werden opgehaald door aardige SYTO medewerker, die ons met zijn auto naar het PINK hostel bracht.
Eenmaal in het hostel moesten we onze namen opschrijven en kregen we kamernummer 1. De kamer was donker en toen we het licht aandeden zagen we 3 stapelbedden. Op 3 bedden na waren ze allemaal bezet, dus één van ons zou er niet meer bijpassen.

Lindsey, die inmiddels goeie vrienden was geworden met de receptionist, kreeg van hem een nieuwe kamer. Hij had voor Lindsey en Esra nog één kamer over. Het bleek dat zij een privé kamertje kregen met eigen badkamer. Geluksvogels!
Natalja en ik konden er helaas niet bij, dus wij sliepen op de 8-persoons kamer, samen met nog 5 andere meisjes.
Het slapen gaat nog wat worden.. ik heb geen kussen en deken en het is er echt super warm. Nou, slaaplekker!

Een viertal Helen Parkhurst studenten, Lindsey, Esra, Wiep en Natalja, gaan vanaf 30 november een week lang werken in Ghanees weeshuis, tegelijkertijd doen zij ook een onderzoek naar het reilen en zeilen van het weeshuis. Bij hoge uitzondering heeft de fractie besloten een sponsoraanvraag gedeeltelijk te honoreren. In een blog “Ga voor Ghana”, gepubliceerd op deze PvdA site zullen zij ons op de hoogte houden van hun ervaringen.