25 november 2013

Ga voor Ghana: Visumdag!

Afgelopen dinsdag gingen we in alle vroegte naar de Ghanese ambassade om ons visum aan te vragen.

De donderdag ervoor had Activity International ons een visumpakket toegestuurd met daarin tips voor de aanvraag en een visa application form. Op internet hadden we gelezen dat de medewerkers van de ambassade niet de meeste lieve Ghanezen waren. Ook werden we meerdere keren gewaarschuwd om altijd aardig tegen ze te doen en nooit, maar dan ook nooit in discussie met één van de medewerkers te gaan. We waren gewaarschuwd…

Helaas is het niet mogelijk om met alleen een paspoort op zak het visum aan te vragen. Deze zaken moeten namelijk ook worden meegenomen:
• Kopie paspoort
• Vier recente pasfoto’s (maximaal 6 maanden oud)
• Bewijs gele koorts vaccinatie
• E-ticket van de heen- én terugreis
• Visum-aanvraag-formulier (in HOOFDLETTERS geschreven)
• Toestemming ouders
• Kopie paspoort ouders
• Twee brieven van SYTO en Activity International als bewijs van projectplaatsing

Na de hele waslijst te hebben afgewerkt en nog tien keer te hebben gecheckt, was het dinsdag eindelijk zo ver. Op naar Den Haag! Om half acht ‘s ochtends vertrokken we ietwat gespannen naar de ambassade. Na een tocht van files en regen reden we om half 10 eindelijk de Laan Copes van Cattenburch in. Na een nummertje getrokken te hebben bij het loket werden we naar een wachtkamer gestuurd om alles in orde te maken voor de aanvraag.

Klokslag 10 uur kwam er een opgewonden Ghanees mannetje de kamer binnen. Hij stelde zich voor en liet direct weten dat er niet met hem te sollen viel. Na z’n zegje te hebben gedaan verdween hij weer. Driekwartier later kwam nummer 93 (ons nummer) tevoorschijn. We werden naar een klein kamertje gestuurd waar een paar stoelen en een bureau stond. Achter het bureau zat een grote, streng-uitziende, Ghanese man. Naast hem zat het opgewonden mannetje van 10 uur. Het opgewonden mannetje bleek nu helemaal niet meer zo stoer te zijn en was eigenlijk het loopjongetje van de grote Ghanees.

Het uur van de waarheid brak aan. Wonder boven wonder kregen we na 15 minuten ons ophaalbewijs voor de paspoorten met daarin de visa! Opgelucht vertrokken we weer naar Almere. Drie werkdagen na de aanvraag zouden de paspoorten klaarliggen op de ambassade. Esra’souders waren zo aardig om vrijdags weer naar Den Haag te rijden. Deze keer zonder ons. Ook dit verliep goed, en zo konden we met een gerust hart het visumhoofdstuk afsluiten!

Weer een stapje dichterbij de reis!

Groetjes, Wiep

Een viertal Helen Parkhurst studenten, Lindsey, Esra, Wiep en Natalja, gaan vanaf 30 november een week lang werken in Ghanees weeshuis, tegelijkertijd doen zij ook een onderzoek naar het reilen en zeilen van het weeshuis. Bij hoge uitzondering heeft de fractie besloten een sponsoraanvraag gedeeltelijk te honoreren. In een blog “Ga voor Ghana”, gepubliceerd op deze PvdA site zullen zij ons op de hoogte houden van hun ervaringen.