Kwaliteit van de jeugdzorg voorop!

Door Rob Maurits op 12 december 2020

Afgelopen donderdag is op de Politieke Markt van Almere het raadsvoorstel ‘maatregelen kostenbeperking jeugdhulp’  besproken. Wat is er aan de hand? Al jaren worden de budgetten voor de jeugdzorg in Almere overschreden. Dat is overigens een landelijk probleem en hangt samen met het feit dat in 2015 de jeugdzorg van het Rijk naar de gemeente is overgeheveld (decentralisatie). Daarbij is ook meteen een bezuiniging van 15% doorgevoerd omdat men ervan uitging dat de jeugdzorg efficiënter -lees goedkoper- door de gemeente kon worden uitgevoerd.

Dit laatste blijkt echter niet het geval. Sterker nog; doordat de gemeente dichter op zijn inwoners zit worden meer problemen opgemerkt en leidt dat tot meer zorg en dus meer kosten. Dit kan niet zo doorgaan want uiteindelijk moet het geld wel ergens vandaan komen en moet er dus op andere taken van de gemeente extra worden bezuinigd. Daarom heeft de wethouder jeugdzorg in een raadsvoorstel 10 maatregelen voorgesteld die ervoor moeten gaan zorgen dat de uitgaven voor de jeugdhulp zullen dalen in de komende jaren. Eén van deze maatregelen is de mogelijke invoering van een budgetplafond welke niet mag worden overschreden.

Amendementen

Samen met een aantal andere partijen zullen wij 2 amendementen indienen. Het eerste amendement zorgt ervoor dat het budgetplafond (nog) niet wordt ingevoerd. Voordat je een budgetplafond kan invoeren zul je eerst iets moeten doen aan de instroom van jongeren in de jeugdzorg. De achterdeur van het huis van de jeugdzorg op slot doen maar de voordeur wijd open laten staan maakt dat het huis uiteindelijk uit zijn voegen barst!

Het tweede amendement houdt in dat wij de gemeente verzoeken om de bureaucratische lasten voor de zorginstellingen te verminderen door stroomlijning en vereenvoudiging van de administratieve vereisten en processen. Deze zijn nu zo ingewikkeld en per gemeente verschillend, dat hier veel geld aan verloren gaat. Geld dat niet aan de zorg kan worden besteed maar wat we wel terugzien in de tarieven.

Als Partij van de Arbeid is ons uitgangspunt dat de kwaliteit van de jeugdzorg voorop dient te staan. Kwetsbare jongeren mogen door deze maatregelen niet worden geraakt. Niet alleen omdat deze jongeren gewoon recht hebben op de best mogelijke zorg maar ook omdat ze na hun 18ede maatschappij anders onnodig meer geld kunnen gaan kosten doordat ze ontsporen vanwege niet of onvoldoende verkregen jeugdhulp.

Op de Politieke Markt van 17 december zal dit onderwerp verder worden besproken en worden de amendementen ingediend.

Rob Maurits

Ik ben Rob Maurits, 65 jaar oud en woon sinds 1993 in Almere Buiten. Ik heb Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd. Getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Vanaf 1992 ben ik werkzaam geweest als ondernemer, maar ik wilde mij daarnaast ook graag inzetten voor de publieke zaak en de inwoners van Almere.

Meer over Rob Maurits