Door op 4 oktober 2017

‘PvdA aan de slag met overlast nr. 1’

We kunnen er allemaal over meepraten. Je let even niet op en ja hoor, hondenpoep onder je schoen en als je even pech hebt zit het ook nog op je broek, in de matten van je auto of op het kleed in je woonkamer. Bedenk het maar, nou lekker dan… Waarom hebben mensen eigenlijk honden, denken niet-hondenbezitters (zoals ik) dan. Waarom ruimen de hondenbezitters de hondenpoep niet gewoon op? Of wanneer gaat de gemeente hier nu eens op handhaven? Hondenbezitters reageren vaak met, ja, maar ik ga toch geen kilometers lopen met een drol in een zakje? Of wat een gezeur, hier spelen toch geen kinderen ofzo en je kunt toch kijken waar je loopt! Owja.. en ook, ik betaal toch hondenbelasting???(Ja dat punt snap ik ook niet.) Kortom: honden poepen en die poep vinden we vies. We willen er niet mee in aanraking komen en soms gebeurt dat toch. Dat vinden we vervelend en dus willen we daar iets aan gedaan wordt. (Overigens ter relativering, het is toch prachtig dat wij in een land leven waar wij de luxe hebben om ons druk te maken om hondenpoep.)

Maar wat dan? Hoe zorgen we voor een verbetering? Hoe zorgen wij voor een verbetering waar iedereen blij mee is? (Wist je trouwens dat het tot voor kort niet eens verplicht was voor hondenbezitters in Almere om hondenpoep op te ruimen?)

De afgelopen periode zijn wij met dit vraagstuk aan de slag gegaan en dat heeft er in geresulteerd dat wij een amendement hebben ingediend dat personen verplicht om een opruimzakje bij zich te dragen wanneer ze een hond uitlaten. Immers als je geen zakje bij je draagt ruim je het zeker niet op. Tenminste… dat hoop ik. Dat het een lastig onderwerp is bleek wel uit de eerste stemming over het amendement. Daarbij staakte de stemmen met 19/19. (Ja er was iemand afwezig.) Na fors lobbywerk van onze kant is de fractie van D66 overstag gegaan en heeft de fractie van Leefbaar besloten verdeeld te stemmen met als gevolg dat het amendement in tweede instantie met een ruime meerderheid is aangenomen. Kortom, sinds die dag is het verplicht om een zakje bij je te dragen als je je hond uitlaat. Maar is het probleem daarmee opgelost? Nee, uiteraard niet. Maar we zijn wel weer een stapje verder. En zo los je grote problemen op. Met kleine stapjes, of met radicaal nieuwe ideeën, maar die hebben we niet gevonden. (Suggesties zijn uiteraard welkom!)

De komende tijd pakken wij door met het zetten van stapjes om de overlast verder terug te brengen. Aan de ene kant zullen wij bijvoorbeeld inzetten op maatregelen die hondenbezitters in staat stellen om hondenpoep gemakkelijker kwijt te kunnen en aan de andere kant zullen wij inzetten op maatregelen die het gedrag van hondenbezitters beïnvloed. Bijvoorbeeld door goed te communiceren over de regels en door de regels de handhaven.

Kerim Iskender, raadslid PvdA Almere