Door op 20 november 2016

PvdA: ‘Almere moet werken aan eerlijke handel’

Almere moet zich nadrukkelijk presenteren als gemeente waar eerlijke handel plaatsvindt. Een belangrijke voorwaarde is dat de stad het stempel ‘Fair Trade Gemeente’ krijgt. PvdA Almere wil zich daar sterk voor maken.

Het draagvlak voor eerlijke handel bij restaurants, winkels, horeca, sportclubs, scholen en burgers groeit. Steeds meer mensen willen dat producten die ze aanschaffen en van ver komen, gemaakt zijn door mensen die daar een fatsoenlijk inkomen voor krijgen.

PvdA raadslid Hassan Buyatui: “Het is fijn om te weten hoe de producten die we kopen, gemaakt zijn. Samen kunnen we op deze manier werken aan armoedebestrijding in de wereld en ook aan een duurzame ontwikkeling van kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden.”

De gemeente koopt weliswaar fair trade artikelen in, maar streeft nog niet naar de status van Fair Trade Gemeente. De sociaaldemocraten vinden dat de gemeente zich moet inspannen voor het behalen van dat duurzaamheidskeurmerk.

Buyatui: “We willen van het college een plan van aanpak voor het behalen van de fair trade campagnecriteria. Zo zetten we Almere positief op de kaart en maken we samen Nederland fair trade.”

Om zich Fair Trade Gemeente te mogen noemen moet voldaan worden aan criteria, zoals aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. En er moet een lokale werkgroep actief zijn, die initiatieven neemt om de titel te behalen.

Buyatui: “Almere telt ongelofelijk veel enthousiaste vrijwilligers die een campagnegroep kunnen vormen en zich inzetten voor een FTG-Gemeente. De opdracht is om er voor te zorgen dat in de plaatselijke winkels eerlijke producten worden verkocht en dat de maatschappelijke organisaties en bedrijven fair trade producten gaan gebruiken. Ik heb de overtuiging dat ons dit gaat lukken.”

Dit onderwerp wordt besproken op de Politieke Markt van donderdag 1 december a.s.