PvdA wil rekenkameronderzoek naar archiefbeheer

Door Leida Höhle op 10 juni 2020

De Partij van de Arbeid in Almere verzoekt de Almeerse gemeenteraad om een rekenkameronderzoek in te stellen naar de problemen bij het archiefbeheer van de gemeente. Er moet in de komende jaren 5,6 miljoen euro worden uitgetrokken om het archief van de gemeente op orde te brengen en aan de wettelijke eisen te laten voldoen. Dat bedrag had een stuk lager kunnen zijn als de gemeente in 2016, bij de eerste negatieve beoordeling van de provincie, al actie had ondernomen.

Het archiefbeheer in Almere kampt met grote problemen.

In plaats daarvan zijn de problemen alleen maar groter geworden. In 2017, 2018 en 2019 kreeg de gemeente steeds negatievere beoordelingen. Zo waren regels met betrekking tot archiefbeheer niet bekend bij managers en zijn er tegen de regels in archieven vernietigd, wat een strafbaar feit is. Toch wordt er pas dit jaar serieus actie ondernomen. De PvdA wil graag weten hoe het kan dat het zo lang geduurd heeft en waarom de steeds negatievere beoordelingen de alarmbellen niet eerder hebben doen afgaan, met als gevolg dat de gemeente nu miljoenen moet uittrekken om de boel op orde te krijgen.

Aanvullende informatie:
Deze motie (RG-116) wordt besproken op de Politieke Markt #589 op 11 juni tijdens de bespreking van de Perspectiefnota 2021. Om 19:30 in Zaal Stad (Online meeting) /
Gerelateerde nieuwsitems: Archiefbeheer Almere is bar slecht – ADW & ‘Gemeente moet archiefbeheer snel verbeteren’ – OF

Leida Höhle

Waarom ik raadslid wil worden Voor mij is Almere de leukste stad van Nederland. Ik ben geboren en opgegroeid in Stedenwijk en woon nu al een paar jaar in Almere Poort. In de afgelopen 34 jaar heeft Almere een enorme groei meegemaakt. En ik ben trots op waar Almere nu staat. Maar het kan natuurlijk

Meer over Leida Höhle