Solidariteit ontbreekt in de programmabegroting 2021

Door Ruud de Jonge op 4 november 2020

De gemeente wil bezuinigen omdat er meer geld dan verwacht wordt uitgegeven. De kosten voor de Jeugdzorg en de WMO stijgen snel terwijl het Rijk ons daarvoor te weinig betaalt. Daarnaast zijn er meerdere tegenvallers. Om de begroting op orde te brengen moeten er keuzes gemaakt worden. En dat is niet makkelijk.

Op 29 oktober is de begroting voor 2021 door het college gepresenteerd aan de stad. In deze begroting zitten een aantal flinke tegenvallers. Veel van de voorgenomen bezuinigen vallen bij het sociaal domein en het onderhoud van de stad. De PvdA heeft de begroting binnenstebuiten gekeerd maar de keuzes van de coalitie zijn niet de keuzes die wij zouden maken.

Wij missen de solidariteit en een brede discussie over wie deze lasten zou kunnen dragen. Daarbij worden er bedragen op bezuinigingen geplakt, zonder dat überhaupt duidelijk is hoe dit uitgewerkt wordt. De plannen voor bijvoorbeeld hoe wij een efficiëntere Jeugdzorg mogelijk kunnen maken zijn nog niet eens vastgesteld door de raad. Wij gaan dus niet zomaar akkoord met de voorliggende programmabegroting.

WMO en Jeugdzorg

Het college kiest onder andere voor een bezuiniging op Jeugdhulp en WMO om het tekort onder controle te krijgen. De PvdA denkt niet dat het gaat lukken om de noodzakelijke hulp aan Almeerders in stand te houden (gezien het grote bedrag van 20 miljoen euro dat wordt bezuinigd). De gedetailleerde plannen worden nu pas uitgewerkt, terwijl het bedrag al vaststaat.

Er is niet gekeken of wij op een andere wijze de sterke schouders in Almere een beetje extra kunnen laten dragen om de scherpte uit de zorg bezuinigingen te halen. Dat is wel zo solidair. De PvdA stelt voor om de OZB beperkt te verhogen en daarmee per jaar 2.5 miljoen euro beschikbaar te maken voor de zorg.

Groot Onderhoud

Ook groot onderhoud wordt een jaar uitgesteld en dat betekent een financieel voordeel op de korte termijn maar natuurlijk niet dat het uit te voeren onderhoud opeens verdwijnt. Vandaar dat wij vragen daar toch nog eens goed naar te kijken en eerst een goed plan te maken vóórdat we beslissen om te bezuinigen.

Tenslotte hebben we nog een aantal punten die beter kunnen of die wij missen. Denk aan aandacht voor een efficiënte administratieve keten in de zorg, de hoge inhuur van externen kost ons te veel. En we missen de stadspas en de Sociale Supermarkt.

De programmabegroting moet beter én kan beter. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen zodat de bezuinigingen niet die Almeerders treffen die het al zo moeilijk hebben.

Fractie PvdA Almere (Ruud de Jonge)

Wij dienen 4 moties in:

Deze moties dienen wij samen in:

En wij zijn mede indieners van de volgende moties:

Ruud de Jonge

Wie ben ik? Net zoals veel Almeerders, kom ik oorspronkelijk uit Amsterdam. Ik ben in 1983 naar Almere verhuisd en heb de stad nooit meer (als woonplaats) verlaten. Ik kom uit een echt rood nest waar de PvdA, de VARA en het Parool dagelijkse kost waren. Dat laat je nooit meer los. Almere heeft een

Meer over Ruud de Jonge

Waar ben je naar op zoek?