Statushouders zijn niet het probleem, het gebrek aan wil om sociale huurwoningen te bouwen is het probleem.

26 april 2023

Kort geleden heeft de gemeenteraad bij het bepalen van de uitgangspunten voor de huisvestingsverordening bepaald dat alle vrijkomende sociale huurwoningen eerst naar urgenten gaan. Daardoor dreigen in Almere wonende woningzoekenden voor een lange tijd buiten de boot te vallen. Het vervelende daarvan is dat nu al duidelijk is wie daar de kop van jut gaan worden: statushouders. En dat is natuurlijk niet terecht. Zeker als je ziet dat we veel meer sociaal zouden kunnen bouwen dan we nu doen, en het college ervoor kiest om dat niet te doen.

De PvdA is tegen het voorstel en dat lijkt tegenstrijdig met de uitgangspunten van de PvdA, maar is dat niet. Natuurlijk willen wij dat statushouders en alle andere urgenten snel een fatsoenlijk huis krijgen. Wij geloven alleen dat het de echte oplossing, snel meer bouwen, in de weg staat.

Er zijn vijf redenen waarom wij het geen goed idee vinden:

• Om te beginnen moeten we erkennen dat solidariteit zijn grenzen kent. Veruit de meeste Almeerders gunnen statushouders en andere urgenten een woning en de voorrang die ze krijgen. Wij zijn bang dat als reguliere woningzoekenden voor een langere tijd helemaal buiten de boot vallen, dit ten koste gaat van het draagvlak en uiteindelijk ten koste van de solidariteit in de samenleving.
  • Als corporaties alle woningen eerst aan urgenten moeten geven, dan kunnen ze leefbaarheid niet meer meewegen bij de vraag wie welke woning krijgt. Daardoor bestaat het risico dat er clusters ontstaan met mensen die, om wat voor reden dan ook, kwetsbaar zijn. Dat is niet goed voor henzelf en niet goed voor de buurt.
  • Als we alle vrijkomende woningen aan statushouders en andere urgenten toewijzen, dan verdwijnt de druk vanuit de landelijke overheid om snel extra sociale huurwoningen te bouwen. Wij willen het probleem oplossen door snel veel te bouwen, niet door reguliere woningzoekenden de kans op een sociale huurwoning weg te nemen of drastisch te verkleinen.
  • Alle (belangen)organisaties die in de gemeenteraad hebben ingesproken zijn in meer of mindere mate tegen het voorstel. De adviesraad sociaal domein, de corporaties, huurdersbelangen Almere en cliëntenbelang Almere. Zelfs het Leger des Heils en Triade, die belang hebben bij het voorstel van het college, zijn er niet bepaald enthousiast over.
  • Als het nodig is om meer woningen aan urgenten toe te wijzen dan in de verordening staat, dan kan het college daartoe besluiten. Daar moet dan wel verantwoording over afgelegd worden aan de gemeenteraad. Vorig jaar was het 32% in plaats van 30%.

Het meest vervelende aan alles is dat dit waarschijnlijk niet eens ter sprake was gekomen als het college twee jaar geleden het aanbod van de corporaties om 2000 tijdelijke sociale huurwoningen te bouwen had omarmd. En/of de laatste jaren meer grond had verkocht aan corporaties, zij smeken de gemeente elk jaar bijna om meer grond zodat ze kunnen bouwen. Het is voor ons een raadsel waarom de gemeente niet of maar gedeeltelijk in gaat op de aanbiedingen van corporaties.

Hoewel…

Twee weken terug was VVD fractievoorzitter Koen Bokhorst te gast bij de podcast van Almere deze week. Op de stelling ‘er moeten veel extra sociale huurwoningen worden bijgebouwd’ was zijn antwoord een resoluut nee. Ik moet zeggen dat het verfrissend was om de VVD dit eindelijk eens zo duidelijk in het openbaar te horen zeggen. Nu is in ieder geval duidelijk op wie het ‘bouwen, bouwen, bouwen’ van VVD niet van toepassing is.

Wij hebben er dan ook geen vertrouwen in dat de VVD wethouder van wonen er alles aan gaat doen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk sociale huurwoningen te bouwen. Daarom zullen wij in de komende weken/maanden met voorstellen komen om meer sociale huurwoningen te bouwen dan nu is voorzien. Zeker nu de bouw van dure woningen stil is komen te vallen moet daar ruimte voor zijn.

Erik Theunissen
Raadslid PvdA