Stel regels aan kamerverhuur en woningsplitsing

Door Rob Maurits op 29 januari 2020

De gemeenteraad bespreekt op donderdag 30 januari het raadsvoorstel over woningsplitsing en kamerbewoning. De PvdA is in principe geen tegenstander van kamerverhuur en woningsplitsing. Integendeel; voor een bepaalde groep mensen zoals bijvoorbeeld jongeren, studenten, starters en mensen met een smallere beurs is het in de huidige overspannen woningmarkt soms onmogelijk om woonruimte te vinden. In dat geval kan het huren van een kamer of een gesplitste woning een oplossing zijn.

Maar deze vorm van verhuur dient aan strenge voorwaarden te worden onderworpen. De goede verhuurders uiteraard daargelaten, ligt het gevaar op de loer dat gewiekste investeerders in deze tijd van negatieve rente op zoek zijn naar investeringen die wél rendement opleveren. En rendement kan je maken met kamerverhuur en woningsplitsing! Maar helaas soms wel ten koste van mensen die op dit soort verhuur zijn aangewezen en de leefomgeving rond de woning. Een voorbeeld van hoe het niet moet is de door Cliënten Beraad Almere geconstateerde tactiek om middels het vormen van een ‘woongroep’ de regels in het nieuwe bestemmingsplan al te omzeilen. Daarom is de PvdA blij met het raadsvoorstel dat met name ten doel heeft dat kamerbewoning niet leidt tot een slecht(er) woon- en leefklimaat in de omgeving. Daarnaast stelt het raadsvoorstel en bijbehorende Beleidsnota eisen aan ‘goed verhuurderschap’.

Maar wij hebben ook nog wel enkele op- en aanmerkingen bij dit raadsvoorstel. Zo vinden wij het een belangrijk punt dat woningen met een WOZ waarde van onder de € 250.000 niet mogen worden gebruikt voor kamerverhuur of worden gesplitst. Het zijn juist deze woningen waar mensen met een lager inkomen op zijn aangewezen en wat de PvdA betreft mogen deze woningen niet worden onttrokken aan de voorraad woningen door kamerverhuur of woningsplitsing. Weliswaar wil het college dit punt in de nieuwe huisvestingsverordening opnemen maar wij vinden dat deze beperking ook in de Beleidsnota dient te worden opgenomen.  Wij zullen dit tijdens de bespreking inbrengen. Daarnaast willen wij ook graag van de wethouder weten hoe hij aan de door het CBA geconstateerde ontduiking van de regels een einde gaat maken.

Wilt u onze volledige bijdrage horen bezoek dan de Politieke Markt donderdag 30 januari of volg de bijeenkomst (19.00 uur in Zaal Haven) via de live stream.

Rob Maurits

Ik ben Rob Maurits, 65 jaar oud en woon sinds 1993 in Almere Buiten. Ik heb Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd. Getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Vanaf 1992 ben ik werkzaam geweest als ondernemer, maar ik wilde mij daarnaast ook graag inzetten voor de publieke zaak en de inwoners van Almere.

Meer over Rob Maurits