Uitdagingen voor Almeerse jongeren

24 november 2017

Op woensdag 22 november heeft de PvdA Almere in samenwerking met de jongeren veilig stadshart Almere (JVSA) een debatavond georganiseerd over studeren, werken en wonen in Almere. Voor de PvdA was het belangrijkste doel om erachter te komen wat er bij jongeren leeft en wat ze belangrijk vinden.

De fractie van de PvdA Almere in gesprek met jongeren

Fractievoorzitter Jerzy Soetekouw heeft de jongeren uitgenodigd om binnenkort opnieuw in gesprek te gaan om te bespreken welke van de ingebrachte punten uitgevoerd kunnen worden en hoe dat moet gebeuren. De avond werd afgesloten door rapper Souf Souf die speciaal voor deze avond een rap heeft geschreven.

De PvdA was deze avond ruim vertegenwoordigt terwijl alle andere politieke partijen, die wel een uitnodiging hadden gekregen, het massaal lieten afweten. Namens de PvdA waren Jerzy Soetekouw, Leida Höhle, Kerim Iskender, Erik Theunissen, Hassan BuyatuiRuud de Jonge, Rob Maurits en John Aleman aanwezig, net als lijstduwer en wethouder Tjeerd Herrema.

Studeren

De aanwezige jongeren zijn eigenlijk best tevreden over de mogelijkheden om in Almere te studeren. Er is voldoende aanbod maar ze missen de aansluiting tussen school en de rest van de samenleving. Een terugkomend thema gedurende de avond was het voorkomen dat jongeren in de schulden raken. De oplossingen daarvoor liggen best voor de hand gaven de jongeren aan. Op school wordt je van alles geleerd, maar je krijgt bijna niets over hoe je je dagelijks leven moet organiseren en hoe je met geld om moet gaan. Of bijvoorbeeld over het invullen van je belastingaangifte, hoe je om moet gaan met deurwaarders etc.

Fractieleider/Lijsttrekker Jerzy Soetekouw in gesprek met Almeerse jongeren

Eén van de aanwezigen vertelde dat een derde van zijn klasgenoten geen stage konden vinden, en daardoor ook niet konden afstuderen of mochten overgaan naar het voldoende jaar. Dat zorgt voor onnodig veel schooluitval en dat is niet alleen slecht voor de jongeren, maar voor de hele samenleving.

Vrijetijdbesteding

Als het gaat over vrijetijdsbesteding gaven de jongeren aan dat mogelijkheden missen om zelf dingen te organiseren in de buurthuizen of op andere openbare plekken in Almere. Het is ook niet bekend genoeg wat er wél mogelijk is. Daardoor gaan jongeren hun eigen plekken creëren waar dat misschien niet op zijn plaats is, zoals op straat of in de bibliotheek, het is daar soms net een dierentuin zei een van de aanwezige meisjes. Er zou een soort centraal buurthuis moeten zijn waar jongeren die uit verschillende delen van Almere komen zich kunnen verzamelen,

Tjeerd Herrema in debat met Almeerse jongeren

Wonen is een belangrijk issue voor de aanwezige jongeren, ze vinden dat jongeren te weinig kans maken op een eigen woning, dat de huurprijzen te hoog zijn en de wachtlijsten te lang. De aan het MBO studerende jongeren vonden het daarnaast niet eerlijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen jongeren die studeren aan het HBO en jongeren die aan een MBO studeren. Wethouder Tjeerd Herrema van wonen gaf de jongeren groot gelijk. Er zijn de afgelopen jaren stappen gezet waardoor er de komende jaren woningen bij gaan komen, maar het is nog niet genoeg. Hij hoopt dat Almere toestemming gaat krijgen van het Rijk om grotere woningen op te splitsen in kleinere woningen die geschikt zijn voor jongeren en studenten, met een maximale huur van 430 euro.

Waar ben je naar op zoek?