“Vast werk? Vaste baan!”

Door Jerzy Soetekouw op 31 juli 2017

De Almeerse PvdA-fractie heeft het College van B&W schriftelijke vragen gesteld over het aantal inhuurkrachten werkzaam op het stadhuis. Volgens deze partij werkt de gemeente met te veel externe werknemers. Momenteel is ongeveer 16% van de medewerkers op het stadhuis een inhuurkracht. Landelijk is de richtlijn voor overheidsorganisaties dat maximaal 10% van de werknemers ingehuurd is.

Meer zekerheid

Fractievoorzitter Jerzy Soetekouw spreekt van een zorgelijke trend. “De afgelopen jaren is het aantal flexwerkers enorm toegenomen. Veel flexwerkers hebben een minder sterke rechtspositie dan vaste medewerkers en hebben minder mogelijkheden om door te groeien. Wij willen graag het perspectief van deze werknemers in de samenleving verbeteren. Hiervoor is het zeer belangrijk dat de gemeente, als een van de grootste werkgevers in Almere, het goede voorbeeld geeft door het aantal externe medewerkers naar beneden te brengen.”

Structureel werk

Soetekouw stelt dat het aantal externe medewerkers eenvoudig verminderd kan worden. “Uit onderzoek blijkt dat veel structureel werk door tijdelijke krachten wordt gedaan. Ontzettend zonde. Tijdelijke krachten hebben niet alleen een hoger uurtarief dan vaste krachten, maar ook is het zo dat wanneer ze weer vertrekken alle kennis verloren gaat. De gemeente doet zichzelf tekort wanneer structureel werk niet door vaste medewerkers wordt uitgevoerd.”

Vragen

Met de schriftelijke vragen wil de PvdA weten welk structureel werk door tijdelijke krachten wordt verricht en wat het College in deze gevallen gaat doen om het aantal inhuurkrachten te verminderen. “Wij geloven dat vaste banen voor structureel werk veel zal opleveren. De kosten voor de gemeente zullen omlaag gaan en kostbare kennis en ervaring zal voor de organisatie behouden blijven. Bovendien draagt een vaste baan bij aan meer bestaanszekerheid en een fatsoenlijk toekomstperspectief voor de werknemer.” Het College heeft zes weken om de vragen te beantwoorden.

Jerzy Soetekouw

Jerzy Soetekouw is oud-wethouder Sociaal Domein, Diversiteit & Inclusie voor de PvdA Almere van 2018-2019. Tegenwoordig is hij directeur van VMCA. De VMCA is een zelfstandige organisatie die uitgaat van kansen en mogelijkheden voor vrijwilligers, mantelzorgers en organisaties. De VMCA bevordert sociale cohesie en participatie binnen de Almeerse samenleving. Soetekouw had als wethouder in de

Meer over Jerzy Soetekouw

Waar ben je naar op zoek?