Wordt Oosterwold een speeltje voor de rijken?

Door Jeroen Deben op 22 februari 2021

Ik dacht het niet. Een initiatief starten in Oosterwold moet mogelijk zijn voor mensen uit lagere en middeninkomens. Juist daarmee ontstaat een diverse gemeenschap. De evaluatie van de eerste fase Oosterwold is duidelijk op dit thema: Betaalbaarheid is een aandachtspunt. Het realiseren van een woning in Oosterwold is lastig voor mensen met een modaal inkomen of lager. Of je moet wel héél klein willen wonen. Aldus de evaluatie.

Vorige week is de evaluatie van de eerste fase en een voorstel voor de voorbereiding van de 2e fase aan bod geweest op de politieke markt in Almere. Er waren zeven insprekers die op verschillende aspecten van Oosterwold ingingen. Ook daar kwamen de zorgen over de betaalbaarheid van Oosterwold aan bod.

Vanuit de PvdA fractie zijn we er van overtuigd dat er oplossingen zijn om de betaalbaarheid van wonen in Oosterwold te stimuleren. Denk hierbij aan gedifferentieerde grondtarieven of het uitgeven van kleinere kavels.

Maar, er spelen meer aspecten in Oosterwold zoals de rol van projectontwikkelaars. Er zijn grote kavels opgekocht door ontwikkelaars en ik vraag me af in hoeverre hier nog sprake is van kleinschalige initiatieven. En hoe gaat het met doorverkopen van gronden?

Ik vind dat hier zeker nog over gesproken moet worden in de raad. Grote projecten staan organische ontwikkeling en de kleinschaligheid in de weg. En daarbij maakt het doorverkopen van grond de afstand tot meer betaalbare mogelijkheden groter.

Participatie

Oosterwold (©Jeroen Deben)

Ook de participatie blijft een lastige zaak voor bewoners met een grote verantwoordelijkheid en een gemeente die meer op afstand staat. Getuige ook onze partijgenoot Marien Abspoel, initiatiefnemer en betrokken Oosterwolder, is er bijvoorbeeld heel wat aan de hand met de afvalwaterzuivering en de plannen van de gemeente om riolering aan te leggen en te verplichten voor nieuwe bewoners. Initiatiefnemers en kavelverenigingen zitten met de handen in het haar. En de communicatie met de gemeente en het waterschap loopt erg stroef.

Tijdens de bespreking van de evaluatie kwamen meer aspecten aan bod. Wat is nu eigenlijk stadslandbouw? Hoe zit dat nu met ‘clustervorming’; het principe dat er verschillende gemeenschappen ontstaan. Veel vragen dus in de raad over hoe het college nu het vervolg van Oosterwold voor ogen heeft.

Daarom is in de bespreking ook vastgesteld dat er op de verschillende deelonderwerpen extra besprekingen komen. De wethouder komt hiervoor met een voorstel. Wij wachten het af.

Jeroen Deben

Even voortstellen: Vijftien jaar woon ik in Almere, geboren in 1972 in de lichtstad Eindhoven en getrouwd met Jacqueline. We delen ons huis in de Filmwijk met 2 katten en 6 schildpadden. Die schildpadden heb ik sinds mijn 11e. Het zijn super-overlevers. Ik zie ze niet ouder worden, ze blijven vitaal. In mijn werk ondersteun

Meer over Jeroen Deben