Zeker zijn van een dak boven je hoofd

Door Ruud de Jonge op 29 juni 2020

Wonen is een eerste levensbehoefte en daarom een grondrecht. Iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd. Wij vinden dat wonen in Almere voor iedereen, oud én jong, betaalbaar moet zijn. Helaas hebben we te maken met een groot tekort aan woningen. Hierdoor rijzen de huizenprijzen de pan uit, waardoor steeds minder mensen een passende woning kunnen kopen. Ook wachten sommige mensen al meer dan 12 jaar op een huurwoning. Dat is wat de PvdA betreft onacceptabel. In Almere is voldoende ruimte en als stad staan we niet stil.

Maar wat bouw je voor mensen met een kleinere portemonnee? In de nieuwe Woonvisie van het college is daar veel te weinig aandacht voor. Sterker nog: Met deze plannen worden veel Almeerders, waaronder ook de jongeren die hier in Almere zijn geboren en opgegroeid, de stad uit gejaagd. Er gaat namelijk vooral gebouwd worden voor mensen met een hoger inkomen. Wie een modaal salaris verdient, zal in 2030 nog minder te kiezen hebben dan nu. Ondertussen lopen de wachtlijsten nog verder op.

Als het aan ons ligt, gaat dat niet gebeuren. De Woonvisie moet beter. We moeten meer bouwen, het percentage sociale huur- en koopwoningen moet omhoog én de wachtlijst voor een sociale huurwoning moet korter. En daar gaan we ons hard voor maken.

Zeker zijn van een dak boven je hoofd…

Ruud de Jonge

Wie ben ik? Net zoals veel Almeerders, kom ik oorspronkelijk uit Amsterdam. Ik ben in 1983 naar Almere verhuisd en heb de stad nooit meer (als woonplaats) verlaten. Ik kom uit een echt rood nest waar de PvdA, de VARA en het Parool dagelijkse kost waren. Dat laat je nooit meer los. Almere heeft een

Meer over Ruud de Jonge