Word raadslid voor de PvdA!

Ben jij een betrokken Almeerder en zie je om je heen dat er een aantal zaken niet goed geregeld zijn? Hoor je uit de omgeving problemen die je wil veranderen of op de politieke agenda wil zetten? Heb je een sociaaldemocratisch hart? Dan is een plek in de raad voor de PvdA Almere iets voor jou.

Volgend jaar op 16 maart zijn er in Almere weer verkiezingen voor de gemeenteraad en de PvdA doet natuurlijk ook weer mee. Als gemeenteraadslid denk je na en beslis je over allerlei zaken die in onze stad spelen. Denk aan armoedebestrijding, jeugdzorg, woningbouw. Maar ook of er bijvoorbeeld genoeg parkeerplaatsen zijn. En moeten er dan bomen gekapt worden? Wat vinden de bewoners? Is er wel genoeg te doen voor jongeren in de stad?

De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan en wat ze noemen: een lekenbestuur. En dat betekent dat iedere inwoner van Almere, welke achtergrond je ook hebt, een plek in de gemeenteraad kan krijgen. Wij zijn op zoek naar mensen met verschillende interesses en achtergronden die Almere nog mooier, sterker en socialer willen maken. Denk je: dat is iets voor mij? Meld je dan nu aan!

Stappenplan

1. Stuur voor 15 augustus 2021 een mailtje met jouw motivatie naar: secretaris@pvda-almere.nl
  2. Ben je nog geen lid van de PvdA? Schrijf je dan ook snel in via deze link. Ben je al wel PvdA lid en heb je al tenminste 2x contributie betaald?* Dan kan je deze stap overslaan.
  3. Je krijgt van de secretaris een mailtje terug met 2 documenten: De “erecode” en de “bereidverklaring”. Die onderteken je en stuur je terug. Na ontvangst van de getekende documenten wordt de procedure gestart.

Nieuwsgierig geworden, maar toch nog vragen? Hier kun jij je aanmelden voor de “stoomcursus” of neem contact op met de secretaris van de afdeling Almere van de PvdA voor meer informatie.

Wellicht ken je iemand die geen lid van de PvdA is maar wel geïnteresseerd zou kunnen zijn in een eventueel raadslidmaatschap voor de PvdA? Maak hem of haar dan alstublieft attent op dit bericht.

Wat gebeurt er verder?

De procedure na ontvangst van de “erecode” en de “bereidverklaring” zie je hieronder in de planning. Je krijgt een gesprek met de kandidaatstellingscommissie en als alles goed gaat**, kom je op de lijst die vervolgens later door de leden wordt vastgesteld tijdens de ALV.

• 20/05/21 – Openstelling kandidaatstelling via mail aan de leden
  • 30/06/21 – Kandidaatstellingsadviescommissie beschikt over alle beschikbare stukken
  • 15/07/21 – Sluiting termijn kandidaatstelling
  • 31/07/21 – Alle door kandidaten in te leveren stukken zijn ontvangen en beschikbaar voor de Commissie
  • 15/08/21 – Start gesprekken
  • 15/09/21 – Kandidaten zijn door de Commissie geïnformeerd over hun plek op de conceptlijst
  • 17/09/21 – Bestuur en Commissie bespreken de conceptlijst, het bestuur stelt de definitieve conceptlijst vast en informeert de kandidaten
  • 16/12/21 – ALV ter vaststelling van de definitieve kandidatenlijst

Overige informatie:

Door de Algemene Ledenvergadering is een onafhankelijke Kandidaatstellingsadviescommissie ingesteld die een voorstel aan het bestuur zal doen voor een kandidatenlijst voor de verkiezingen in maart. Daarnaast adviseert de Commissie ook over eventuele kandidaten voor een wethouderspost. In deze opdracht zijn een aantal profielen opgenomen. In dit verband zijn van belang: “Profiel PvdA-fractie als geheel“,  “Competenties Raadsleden” en “Algemeen profiel wethouder“.

Noten:
* Voordat je op de kandidatenlijst komt, dien je over ledenrechten te beschikken. Dat betekent dat je als lid bent toegelaten door het partijbestuur en tenminste al 30 dagen lid bent na het betalen van je eerste contributie.
** Als alles rond is en je komt bij ons op de lijst zal er gevraagd worden om een V.O.G. (Verklaring Omtrent Gedrag)

Afbeelding van Clemens Lettinck via Pixabay