PvdA: bouw in Pampus niet alleen voor rijke mensen

15 december 2021

Op de volgende politieke markt staat de projectopdracht voor een nieuwe wijk in Pampus op de agenda. Het college stelt voor om er bijna alleen maar dure woningen te bouwen en om als doel te stellen dat de gemeente er geen geld verdient. Maar wat het college nu voorstelt is anders dan ze in de woonvisie hebben gepresenteerd en het college stelt in het meerjaren perspectief grondexploitaties (MPGA) dat we te weinig grond beschikbaar hebben voor middeldure en goedkope woningen. De PvdA snapt de keuzes van het college dan ook niet.

De raad wordt voorgesteld om 712 dure woningen te bouwen, 115 in het middensegment en 23 goedkope huurwoningen. In de woonvisie sprak het college echter nog over 606 woningen in het dure- én middensegment en 260 goedkope woningen. Dat terwijl het college in het MPGA schrijft dat we juist te weinig grond beschikbaar hebben om aan de vraag voor middeldure en goedkope woningen te kunnen voldoen. Dat is wat de PvdA betreft een rare keuze. In haar eigen woonvisie schrijft het college ook dat ze gemengde wijken wil creëren, met uitzondering van Vogelhorst en Overgooi. Bij het voorstel dat het college nu doet kan je wat de PvdA betreft niet spreken van een gemengde wijk.

Tot slot vindt de PvdA het een rare keuze om de raad voor te stellen een wijk te creëren waar de gemeente niets verdiend aan de grond. De grondopbrengsten zijn heel belangrijk voor het maken van voorzieningen zoals sport, cultuur en ontspanning. De dingen die zorgen dat je een aantrekkelijke stad bent. Maar de mensen die deze dure woningen gaan kopen zullen daar, als het aan het college ligt, dus niets aan bijdragen wanneer ze hun grond kopen van de gemeente. In tegenstelling tot mensen in bijvoorbeeld Noorderplassen of Nobelhorst. Daar maakt de gemeente winst op de grond en de mensen die dat kopen dragen dus wel bij aan de collectieve voorzieningen. Dat vinden wij niet eerlijk en kunnen we niet uitleggen.

De PvdA zal dan ook verschillende amendementen indienen en haar best doen om de andere partijen te overtuigen dat het belangrijk is om te zorgen dat er een gemengde wijk komt en dat de mensen die er in de toekomst gaan wonen een bijdrage leveren aan de collectieve voorzieningen in de stad.