Leden PvdA willen verder met onderzoek linkse samenwerking

3 juli 2024

Het eerste gesprek met onze leden over de lokale linkse samenwerking van PvdA en GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen 2026 was afgelopen dinsdag 26 juni. Ongeveer 30 leden waren aanwezig in buurtcentrum Parkwijk. Na een introductie van Aya Selman en Paul Tang was er ruimte om met elkaar het gesprek aan te gaan. De meeste aanwezigen konden zich vinden in de samenvatting dat verdergaande samenwerking moet worden onderzocht, want we geloven dat samenwerken ons sterker maakt voor een duurzamer en socialer Almere.

PvdA en GroenLinks zouden moeten samenwerken om verschillende door leden genoemde redenen:

Krachtige Progressieve Stem Het is een enorme positieve investering in de toekomst. Het vertrouwen dat van de afgelopen maanden tussen de fracties is opgebouwd kan worden geborgd met een nieuwe fractie in 2026. Bij de provincie gaat het toch ook prima!

Tegenwicht bieden Het is goed om samen te gaan zodat we meer massa krijgen en zo sterker staan tegen populistische partijen bij de volgende verkiezingen. De laatste EU verkiezingen waren een groot succes: de combinatie GL-PvdA heeft de meeste stemmen gekregen. Wat zou het sterk zijn als er bredere linkse beweging komt, niet beperkt tot alleen PvdA en GL.

Samenwerking op specifieke thema’s Het is goed dat we samen gaan want GL en de PvdA hebben vergelijkbare standpunten op de thema’s klimaat, sociale rechtvaardigheid en onderwijs en stemmen afgelopen twee jaar voor ongeveer 95% gelijk in de raad.

Electoraal voordeel Het maakt niet uit wat we doen, het point-of-no-return is al lang voorbij. De laatste verkiezingen hebben het aangetoond. Veel andere gemeentes zijn ons al voorgegaan. Het is positief om te leren van de wijze waarop GroenLinks nieuwe leden werft.

Er zijn enkele redenen genoemd die de samenwerking van de PvdA en GroenLinks in de weg kunnen zitten:

Ideologische Verschillen. Het is lastig om samen te gaan omdat de ideologie, doelgroepen en achterbannen van de partijen totaal anders zijn. Het is niet goed dat politieke topprioriteit wordt gegeven aan de onderwerpen inclusiviteit en diversiteit. De verschillende standpunten t a.v. de luchthaven Lelystad vormen een cruciale sta in de weg.

Verlies van identiteit. Het is niet goed om samen te gaan want dan verliezen we onze sociaaldemocratische signatuur. We willen geen wollige taal en abstracte vergezichten maar simpel knokken tegen de macht en uitwassen van het kapitaal. De natuur gaat niet altijd voor het bouwen van woningen.

Electoraal risico. Met samengaan vergooi je je kansen, want er is geen zekerheid dat we een betere verkiezingsuitslag halen. Met de samenwerking gaan we de oude PvdA kiezers die nu PVV stemmen absoluut niet terughalen.

Interne strijd. De samenwerking gaat schuren na een bepaalde periode. Kritische vragen zullen leiden tot conflicten. Niet doen want bij een gemeenschappelijke lijst krijg je praktische problemen met voorkeursstemmen. Het is irreëel want een grote blokkade is het grote verschil in leeftijd en achtergrond van de leden.