Leden afdeling Almere stemmen unaniem voor coalitieakkoord 2024-2026

31 mei 2024

De leden van de Almeerse PvdA kunnen zich vinden in het coalitieakkoord dat is afgesloten met GroenLinks, D66, SP, Partij voor de Dieren, Leefbaar Almere en het CDA. Dat bleek afgelopen dinsdagavond 28 mei tijdens een speciaal ingelaste algemene ledenvergadering.

In het buurtcentrum Parkwijk hoorden zo’n 35 aanwezige leden over de behaalde resultaten van de onderhandelaars Aya Selman en Leida Höhle. Het was een zwaar bevochten akkoord en een intensieve periode omdat het gehele vorige coalitieakkoord moest worden herzien.

Na de vertoning van de promotiefilm ‘onze inzet voor Almere’ ging Aya Selman dieper in op de drie speerpunten: 40% sociale huurwoningen bij nieuwbouw, de invoering van de Stadspas en het ontzien van bezuinigingen op welzijn. Daarna volgde een indrukwekkende lijst behaalde resultaten. Voor wonen was de verrassing dat er 3.000 extra sociale huurwoningen bijkomen, waarvan een groot deel aangepaste woningen. En wonen heet vanaf nu Volkshuisvesting! Bij de besparingen op de jeugdzorg worden de meest kwetsbare jongeren ontzien met een hardheidsclausule voor schrijnende gevallen. Het principe ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’ is toegepast bij het gezond maken en in balans brengen van de financiën; we verhogen de inkomsten door van rijkere Almeerders iets meer te vragen.

De aanwezigen gaven de complimenten aan de onderhandelaars en waren vol lof over het ‘linkse’ akkoord. Al werd wel zorgelijk gesproken over de haalbaarheid van de bezuinigingen bij jeugdzorg en van enig wensdenken bij de ambitie om 40% sociale huur te realiseren. De verwachting is dat een constructieve samenwerking met GroenLinks de fractie zal helpen om de doelen te bereiken.

Na anderhalf uur stemden de leden unaniem in met het onderhandelingsresultaat en gaven daarmee groen licht voor de vorming van het college. Onze kandidaat wethouder Paul Tang werd vervolgens geïntroduceerd. Paul is enthousiast over Almere en complimenteerde de onderhandelaars en de fractie en is blij met de portefeuilles volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling en sport. Klein detail: Paul is op zoek naar een betaalbare huurwoning in Almere.