Wij hebben een nieuw coalitie akkoord!

30 mei 2024

De PvdA heeft samen met GroenLinks, D66, SP, Partij voor de Dieren, Leefbaar Almere en het CDA een coalitie-akkoord gesloten voor Almere. Namens de PvdA is Paul Tang kandidaat wethouder. Hij krijgt de portefeuille Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en Sport.

De afgelopen weken is er onder leiding van Peter den Oudsten onderhandeld nadat de vorige coalitie, waar de PvdA niet in zat, ten val kwam. Raadsleden Aya Selman en Leida Höhle onderhandelden namens de PvdA.

‘Voor ons was het heel belangrijk dat Almere een stad is en blijft waar we mekaar helpen. In onze stad kijken namelijk heel veel mensen naar elkaar om. Het is groen en prettig wonen. Maar helaas zijn er ook veel problemen. Er zijn te weinig betaalbare huizen, er is armoede, huiselijk geweld en te veel kinderen krijgen niet de beste kansen, door bijvoorbeeld het lerarentekort. Voor ons was het belangrijk om juist hier het verschil in te maken’, zegt Aya Selman.

In het coalitie-akkoord  Bouwen aan Almere, zijn de PvdA speerpunten duidelijk herkenbaar. ‘We zijn er trots op dat we bij nieuwbouw 40 procent sociale huur gaan bouwen. Zo komt er weer plek voor jongeren, gezinnen en ouderen die nu vastzitten. Ook voeren we een stadspas in, al per 1 januari 2025. Daarmee kunnen mensen deelnemen aan sociale, culturele en sportieve activiteiten.  Want we willen dat alle Almeerders mee kunnen doen’, zegt Leida Höhle.

In dit akkoord moesten een aantal moeilijke keuzes worden gemaakt. Almere staat er financieel slecht voor. ‘Wij willen niet bezuinigen op de allerkwetsbaren van de stad. Daarom kiezen er ervoor een extra bijdrage te vragen. Dat is nooit leuk, maar we doen dit zo solidair mogelijk, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen’, zegt Aya Selman.