Eerst de vorm en dan de inhoud? Daar spint Wilders garen bij

Door Redactie Roodschrift op 25 februari 2024

Kim Putters is door Geert Wilders aangezocht om – na de mislukking van Ronald Plasterk – nog een keer te onderzoeken welke mogelijkheid er qua vorm is om te komen tot een kabinet.

De opdracht is beperkt tot de vorm. De inhoud zou daarna aan de orde dienen te komen. Wij zijn in de politiek opgegroeid met het adagium dat de vorm de inhoud volgt. Deze nieuwe volgorde zorgt voor gefronste wenkbrauwen.

Oudraadsleden Ciska van Rijn en John van der Pauw

Oud raadsleden John van der Pauw (links) en Ciska van Rijn (rechts)

Op basis van onze politieke ervaring in Almere, waar de PVV al langer in de gemeenteraad zit, kwalificeren wij het sociale smoel van deze partij als een populistische façade. Er zijn ook in Almere PVV-raadsleden met een sociale grondhouding. Maar als het op stemmen aankomt, kiest de PVV niet voor bestaanszekerheid en betaalbaar wonen.

De PVV zal de kiezer niet alleen aangetrokken hebben vanwege migratie. De partij deed ook veel sociale beloftes. Of die realistisch zijn, blijft te betwijfelen: de partij liet haar programma niet doorrekenen. Zowel op het punt van de migratie als op dat van de sociale beloften van de PVV blijkt er nogal onderling verschil van inzicht te zijn tussen de vier partijen waarmee Ronald Plasterk sprak.

Terwijl er volgens de verkiezingsprogramma’s inhoudelijk grote verschillen bestaan, moet Kim Putters alvast op zoek naar een vorm? Zoals gezegd vinden wij dat heel bijzonder. En dan laten wij onze ernstige twijfels over de mooie sociale beloftes van de PVV nog buiten beschouwing. Op basis van onze ervaring denken wij dat die gebakken lucht snel zal verdampen.

Schenden

Dat Wilders zijn partijgenoten in de Tweede Kamer propaganda laat maken voor Rusland en de PVV tegen steun voor Oekraïne is, maakt voor ons duidelijk dat Wilders nog steeds streeft naar het destabiliseren van onze Nederlandse democratische rechtsorde. Dus zal hij de basislijn voor het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat schenden zodra hij dat weer wil.

Voor de goede orde wijzen wij nog op een recente analyse van partijgenoot en emeritus hoogleraar staatsrecht Douwe Jan Elzinga: ‘Een extraparlementair kabinet verzwakt het parlementair stelsel’.

Als sociaal democraten hechten wij zeer aan onze democratische rechtsorde. Onze oproep: laat de vorm geen middel zijn om daarmee ondemocratische krachten aan de macht te helpen. Zorg dat de vorm de inhoud niet gaat bepalen.

Ciska van Rijn en John van der Pauw voormalig PvdA-raadsleden Almere

Dit opiniestuk verscheen oorspronkelijk in de Trouw van 24 februari (zie bronvermelding)

Redactie Roodschrift

Roodschrift is het ledenblad van de lokale PvdA afdeling. Artikelen, opinies en beschouwingen die de redactie van Roodschrift op deze website en roodschrift.nl plaatst, staan los van artikelen die het bestuur en de fractie plaatsen.

Meer over Redactie Roodschrift