Jaap Steenkamer – GroenLinks: ‘Beeldvorming prevaleert bij Almeerse VVD’

Door Redactie Roodschrift op 4 april 2024

De Almeerse VVD is weggelopen uit de coalitie die de partij in 2022 zelf heeft gesmeed. D66, Partij voor de Dieren, CDA, Leefbaar Almere en de SP bleven verweesd achter. Vlak voor het afscheid van de VVD was de ChristenUnie al vertrokken. Wat is daar aan de hand, lijkt een goede vraag voor Jaap Steenkamer, fractievoorzitter van GroenLinks. Over € 12,50 extra per maand voor eigenaren van dure woningen, populisme en de verantwoord besturen van de stad.

Roodschrift: “Bezuinigen lijkt voor het Almeerse gemeentebestuur een must. En de VVD wilde van de andere coalitiepartners comfort. Inwoners en bedrijven zouden geen last mogen hebben van noodzakelijke financiële keuzes. Klopt dit beeld dat Lesley van Hilten tijdens het debat wilde schetsen?”

Jaap Steenkamer: “Die bezuinigingen waren vorig jaar al aan de orde. Alleen gaat dat niet zo snel. Intussen is er wat veranderd bij de VVD. Na het vertrek van een aantal redelijke VVD’ers lijkt beeldvorming voor de Almeerse VVD belangrijker dan verantwoordelijkheid nemen voor het besturen van de stad. De nieuwe fractievoorzitter, Lesley van Hilten lijkt te kijken naar de trend in Den Haag. In reclame-uitingen van de landelijke VVD doet Dilan Yeşilgöz alsof ze naast de burger staat. Datzelfde toneelstukje zie je terug in Almere.”

Jaap Steenkamer

Roodschrift: “Bij het debat over het vertrek van de VVD uit de coalitie zat Ulysse Ellian driftig te appen op de publieke tribune. Heeft Lesley van Hilten gedaan alsof ze naast de Almeerders staat?”

Jaap Steenkamer: “Lesley heeft zich in Poort uitgesproken tegen de impopulaire komst van Domus. Domus is een opvangvoorziening voor ex-daklozen, die een grote stad als Almere nodig heeft. Nu doet de VVD het voorkomen dat een verhoging van € 12,50 per maand voor eigenaren van de duurste woningen in Almere een goede reden is om uit het college te stappen. Beeldvorming is voor de Almeerse VVD belangrijker dan verantwoordelijkheid nemen voor het besturen van de stad.”

Roodschift: “Is het vertrek van respectabele VVD’ers mede een oorzaak voor de bestuurlijke problemen in Almere?”

Jaap Steenkamer: “Dat valt zeker niet uit te sluiten. Bij de Almeerse VVD lijkt een richtingenstrijd te zijn beslecht waarbij de redelijke krachten het veld hebben geruimd. De VVD kiest met de nieuwe fractievoorzitter duidelijk voor een populistische invalshoek. Daarbij lijkt de VVD ook een hardere toon te willen laten horen. Ze drijft zaken op de spits en dan krijg je waar we nu staan: de grootste fractie die de samenwerking opblaast op een moment dat Almere grote problemen kent.”

Roodschrift: “Hoe groot zijn de financiële problemen van de gemeente Almere?”

Jaap Steenkamer: “Voor 2025 ligt er een bezuinigingsoperatie van nog geen € 30 miljoen op een begroting van € 1,2 miljard. Dat is iets minder dan 3 procent en iets meer dan de helft van die bezuiniging houdt verband met de uit de hand gelopen kosten voor de jeugdhulp. Die bezuinigingen waren in 2023 al bekend.”

Roodschrift: “Andere gemeenten klaagden ook over de hoge kosten van de jeugdhulp. Utrecht en Amersfoort blijken de jeugdhulp financieel wel op orde te hebben. Almere nog steeds niet?”

Jaap Steenkamer: “Een bezuiniging van € 17,5 miljoen op de jeugdhulp is best een grote operatie. Het was de bedoeling om met een nieuwe aanbesteding meer grip op de kosten van de jeugdhulp te krijgen. Helaas heeft Almere een proces over de aanbesteding verloren. Almere zou de toegang tot dienstverleners beter in de vingers moeten krijgen. Dat zou op termijn kosten kunnen besparen. Nu is het nog te gemakkelijk voor leveranciers van jeugdhulp om veel geld te verdienen met lichte hulp.”

Roodschrift: “Uit de Almeerse begroting blijkt dat het aantal te bouwen woningen de komende vier jaar steevast onder het aantal van de Woonvisie en het coalitieakkoord blijft: geen 2700 en hooguit 1700. In 2027 zelfs nog geen 700. Zo lost Almere de woningnood toch niet op?”

Jaap Steenkamer: “Gebrek aan harde plannen, vertraging van de woningbouw op de Floriade en de coalitieafspraak om niet te bouwen in het harde bestemmingsplan Pampus Hout spelen daarin een belangrijke rol. Corona, de stikstofproblemen en een gebrek aan planeconomen doen de rest.”

Roodschrift: “Zullen bezuinigingen en minder woningen niet zorgen voor nog meer onvrede bij toch al ontevreden kiezers?”

Jaap Steenkamer: “Bezuinigingen zullen zeker pijn doen. Ook voor de maatschappelijke partners in de kunst- en cultuursector, het onderwijs en de andere maatschappelijke organisaties. Het wordt heel hard werken om moeilijke besluiten te nemen. De coalitie uit 2022 is niet goed gebleken in het maken van moeilijke keuzes. Veel voorstellen zijn teruggestuurd. Dan schiet het niet op. Almere is niet de enige gemeente die moet bezuinigen. De accountant heeft laatst laten zien dat het anders kan. Er zijn ook sociale keuzes mogelijk. Zo is het lastenniveau van Almere heel gemiddeld. In Groningen en Nijmegen int de gemeente veel meer belasting. En waarom zou een verhoging van € 12,50 euro per maand van de onroerendezaakbelasting voor de bewoners van de Almeerse villawijken onoverkomelijk zijn?”

Roodschrift: “Daar zeg je zowat. Het gemiddeld besteedbaar inkomen is in Almere vrij hoog en het aantal Almeerse huishoudens met de laagste inkomens juist vrij klein.”

Jaap Steenkamer: “Ook Almere kan andere en sociale keuzes maken.”

Redactie Roodschrift

Roodschrift is het ledenblad van de lokale PvdA afdeling. Artikelen, opinies en beschouwingen die de redactie van Roodschrift op deze website en roodschrift.nl plaatst, staan los van artikelen die het bestuur en de fractie plaatsen.

Meer over Redactie Roodschrift