Door op 4 maart 2016

De vraag naar duurdere huurwoningen en de lessen van de Bouwfraude enquête

Op 18 februari 2016 heeft de VVD op de Politieke Markt een gesprek georganiseerd over ‘middeldure’ huurwoningen. Een bouwer, een makelaar en een Almeerder die in Lelystad een kantoor wil ombouwen tot appartementen waren uitgenodigd als deskundigen. Een gesprek met PvdA fractievoorzitter John van der Pauw over onwaarheden en een verdachte gesprekspartner die het ambtelijk apparaat zwart mocht maken.

De VVD wilde een gesprek over een gebrek aan huurwoningen met een prijs tussen de € 650 en € 900 per maand. Is daar een tekort aan?
“Er is inderdaad een tekort aan huurwoningen met een prijs onder de € 710, maar dat zijn sociale huurwoningen en niet – zoals de VVD kennelijk denkt – middeldure. Jaarlijks staan zo’n 8.000 woningzoekenden te dringen voor een van de 1.500 sociale huurwoningen. Dat noem ik een schreeuwend tekort.
Wie naar WoningNet kijkt en sites van Almeerse makelaars bezoekt krijgt niet direct het idee dat er net zo’n schreeuwend tekort is aan vrije sector huurwoningen. Om de ernst van het probleem adequaat in te kunnen schatten, heb ik eerst wat huiswerk gedaan en het ambtelijk apparaat vragen voorgelegd. Daar heb ik keurig van te voren op schrift gestelde antwoorden op gekregen.”

En hoe groot is de vraag naar vrije sector huurwoningen die duurder zijn dan € 710?
“In Almere worden zo’n 3.800 woningen in de vrije sector verhuurd. De gemeente schat dat het leeuwendeel van die huizen niet duurder is dan € 900. Jaarlijks komen zo’n 300 tot 450 van die woningen vrij voor verhuur. Uit een onderzoek blijkt dat er – naast dat natuurlijke verloop – nog ruimte is voor een extra aanbod van 130 tot 290 per jaar in de vrije huursector.

De VVD meldt dat er sprake is van 45 procent scheefhuurders in de voorraad van de Almeerse corporaties. Die mensen zouden naar de vrije sector kunnen verhuizen als er meer dure huurwoningen komen.
“Die mededeling van de VVD kon ik absoluut niet plaatsen. In Almere worden zo’n 22.000 woningen verhuurd met een prijs tot € 710 per maand. Ruim 12.000 van die huurders heeft huurtoeslag nodig om enigszins betaalbaar te wonen. Gezinnen die meer verdienen dan € 30.000 moeten de huur helemaal zelf betalen en hebben geen recht op huurtoeslag. Wie meer verdient dan € 39.874 en wil verhuizen, kan niet in de sociale voorraad gaan huren en moet naar een koopwoning of de vrije sector. Het leek er sterk op dat de VVD huurders met een modaal inkomen – de politieagent, de verpleegster en de leraar – opeens als scheefhuurder wenste weg te zetten. Navraag bij de ambtenaren leerde dat in 2012 niet meer dan 27 procent van de huurders van een sociale huurwoning een inkomen had dat hoger was dan € 39.874. De mededeling dat Almere 45 procent scheefhuurders heeft kan dus gevoeglijk in de prullenmand.”

Blijft staan dat er wel meer vraag is naar dure huur dan waar het natuurlijk verloop in voorziet.
“Dat klopt. En in die vraag moet – net als in de vraag naar betaalbare huur – ook worden voorzien. En dan natuurlijk niet door vastgoed cowboys die even snel een woning neerzetten, winst opstrijken en Almere weer achter zich laten. De bouwer die aan tafel zat meldde dat hij voor Vesteda op zoek was naar ruimte voor huurwoningen met vrije vestiging. Vesteda is een partij die zich duurzaam aan de stad wil verbinden. Zo’n partij moet ruimte kunnen krijgen in Almere. De Bouwfraude enquête heeft duidelijk gemaakt dat er in de bouwwereld ook duidelijk niet koosjere partijen rond lopen. De PvdA heeft geen behoefte om dat soort sjoemelaars ruime te geven in onze stad.”

Was de PvdA daarom niet blij met de aanwezigheid van een Almeerder die zijn schuldeisers met € 230.000 aan onbetaalde rekeningen heeft laten zitten?
“Inderdaad. Een van de gesprekspartners die de VVD had uitgenodigd meldde dat hij in juli 2015 op het Stadhuis een plan had gedeponeerd om een kantoor om te bouwen in appartementen. Meneer van Riet mocht het ambtelijk apparaat betichten van onkunde en stroperigheid. In de lokale media is meneer van Riet geen onbekende. Hij deed alsof hij appartementen zou gaan verhuren in een kantoorpand dat van iemand was die daar helemaal geen oren naar had.
Toen Van Riet in juli 2015 zijn plannen op het Stadhuis ontvouwde, waren drie van zijn BV’s al anderhalf jaar failliet. Ook zijn persoonlijke faillissement is pas een half jaar later bij gebrek aan baten opgeheven. Volgens de curator in de faillissementen heeft van Riet zijn schuldeisers benadeeld.”

Maar een failliet kan toch niet gewoon weer verder gaan?
“Van Riet opereert nu onder de vlag van MKB Group BV. Die organisatie is van de Stichting Administratiekantoor Entrepeneursbelang. En die stichting is weer van mevrouw R.J. van Riet – Langhenkel. Het is ongehoord dat de VVD zo iemand als ‘deskundige’ de gemeentelijke organisatie zwart laat maken. Dat klemt te meer waar de VVD van te voren was geïnformeerd over het feit dat meneer van Riet niet zuiver op de graat was. Het lijkt tijd om de lessen van de Bouwfraude nog weer eens door te nemen.”