Meer solidariteit in de strijd tegen het lerarentekort
Wie weet zich niet nog goed die éne juf of meester te herinneren? Die ervoor zorgde dat je het beste
uit jezelf wilde halen en dat je net even met meer plezier naar school ging? Ik hoop in ieder geval dat
iedereen zo’n juf of meester heeft (gehad). In Almere is de kans dat kinderen zo’n docent treffen
alleen niet overal even groot. Dat komt omdat het lerarentekort in sommige delen van de stad veel
nijpender is dan in andere delen. Dit strookt niet met onze wens voor meer kansengelijkheid in Almere.
Daarom hebben wij een motie ingediend waarin we het college oproepen om samen met de
schoolbesturen te kijken naar wat er mogelijk is om het lerarenaanbod beter te spreiden over stad,
op basis van solidariteit. Op donderdag 23 maart is deze motie aangenomen door de Almeerse
gemeenteraad.
Verschillen in de stad
Het lerarentekort in Almere is groot. Maar niet overal even groot. Zo zien we dat in de stadsdelen
Almere Stad-West en Almere Poort de nood veel hoger is dan bijvoorbeeld in Almere Hout. In de
eerste twee stadsdelen loopt het lerarentekort op tot meer dan 25%, terwijl in Hout het tekort met
6% is veel kleiner is. De kwaliteit van het onderwijs staat in de wijken in Almere Stad-West en Almere
Poort dus extra onder druk. En dit terwijl er in deze wijken ook vaak al extra problemen spelen, zoals
armoede en laaggeletterdheid. Risicofactoren die bijdragen aan kansenongelijkheid stapelen zich hier
op.
Hoe jonger kinderen hiermee te maken krijgen, hoe groter de impact op hun verdere leven is. Omdat
wij dit onverteerbaar vinden, vinden we dat er actie moet worden ondernomen om ervoor te zorgen
dat er ook meer leraren aan de slag gaan in deze wijken. Naast dat er natuurlijk meer leraren moeten
worden opgeleid, moeten we ook op zoek naar andere manieren om leraren te enthousiasmeren om
op een school met een groter lerarentekort aan de slag te gaan.
Geen dwang, maar solidariteit
We kunnen (en willen!) geen leraar dwingen te werken in school waar hij of zij niet wil werken. Maar
misschien zijn er dingen te bedenken waarmee we de solidariteit tussen de stadsdelen, tussen de
verschillende wijken, kunnen vergroten. Zodat we de leraren die we in Almere hebben wat
evenrediger over de stad kunnen verdelen en alle Almeerse kinderen verzekerd kunnen zijn van een
leraar voor de klas. Daarom zijn we blij dat de rest van de raad heeft ingestemd met ons voorstel om
het college op te roepen om met de Almeerse schoolbesturen in gesprek te gaan over het stimuleren
van solidariteit. Het college zal de resultaten over deze gesprekken terugkoppelen aan de raad. We
kijken uit naar die raadsbrief.