Door Aya Selman op 26 oktober 2020

Menstruatie Armoede

Schriftelijke Vragen: Menstruatie Armoede

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Is het college bekend met het gegeven dat 1 op de 10 vrouwen in Nederland te maken heeft met menstruatiearmoede – onvoldoende financiële middelen voor het kopen van tampons of maandverband?
  2. Is het college het met ons eens dat armoede geen reden mag zijn om deze noodzakelijke hygiëne te verwaarlozen?
  3. Bent u het met ons eens dat goede verzorging tijdens de menstruatie cruciaal is voor de gezondheid?
  4. Is er bij het college bekend hoeveel Almeerse vrouwen menstruatie-armoede ervaren? Zo ja, hoeveel zijn dit er? Zo nee, is het college bereid om dit aantal in kaart te brengen?
  5. Is het college bereid om samen met partners in de stad een plan op te stellen voor het reduceren van dit probleem? Zo ja, hoe en op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Toelichting:

Uit het onderzoek ‘Bloedserieus’ van ontwikkelingsorganisatie Plan International blijkt dat ongeveer 10 procent van de meisjes en jonge vrouwen in Nederland te weinig geld heeft om tampons of maandverband te kunnen kopen. Dit baart de Partij van de Arbeid grote zorgen.

Per periode heeft een vrouw ongeveer 10 euro nodig. Voor iemand die rond moeten komen van 20 euro leefgeld in de week, is dit een heel groot percentage van het maandelijks budget. De Partij van de Arbeid is van mening dat niemand voor de keuze moet komen te staan tussen het kopen van voedsel of hygiëneproducten en vraagt daarom het college een plan op te stellen om dit probleem aan te pakken.

Update 24-11-2020

Het college heeft de vragen beantwoord.

Aya Selman

Wonen in Almere is niet altijd makkelijk voor iedereen in onze samenleving. Er zijn groepen in Almere die moeilijk mee kunnen doen. Denk aan migranten, zieken en mensen met een laag inkomen. Deze mensen gaven mij de motivatie en de kracht om te besluiten mij kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Als nieuwe Nederlander wil

Meer over Aya Selman