Een mooi initiatief voor seniorenwoningen in Waterwijk

Door Rob Maurits op 21 april 2021

Door de vergrijzing in Almere is grote behoefte aan seniorenwoningen. In Waterwijk heeft de gemeente een appartementencomplex van 56 woningen voor senioren (55+) gepland.  Hiervoor moet eerst het bestemmingsplan worden gewijzigd en vervolgens moet dat door de raad worden goedgekeurd. Wij hadden donderdag 15 april hierover de eerste bespreking.

Dit initiatief vinden wij speciaal omdat het een initiatief uit de wijk is én gericht op seniore bewoners uit Waterwijk. Deze krijgen voorrang bij de toewijzing als zij een andere woning in Waterwijk achterlaten. Dit betekent dat senioren in hun vertrouwde wijk kunnen blijven wonen en dat een gezin weer een fijne -grotere- woning vindt. De architect heeft rekening gehouden met de hoogte van de omringende bebouwing en daar de bouwhoogte van het nieuwe complex op aangepast. Bovendien blijft het groen tussen de bouwblokken gehandhaafd.

Belangenafweging

Impressie van het Leegwaterhof (copyright Alliantie)

Helaas is nooit iedereen tevreden te stellen. Uiteraard begrijpen wij dat omwonenden die aan het parkje aan de Barracudastraat wonen het parkje liever laten zoals het nu is met het uitzicht op bomen en grasveld. Bewoners uit de buurt hebben al eerder een petitie opgezet om de bomen niet te kappen. Om eerlijk te zijn; geheel te begrijpen! Maar helaas hebben we ook een grote opgave op het gebied van woningbouw en dan zijn de belangen wel eens strijdig. In dit geval dienen we dus de belangen van woningzoekenden af te wegen tegen het belang van uitzicht op een park. Want groen is er wel voldoende in de buurt aangezien de wijk grenst aan het natuurgebied van de Leeghwaterplas. Alles afwegende is de PvdA daarom een voorstander van dit plan.

Waar wij het niet mee eens zijn is dat er 84 parkeerplaatsen zijn gepland. Volgens de nota Parkeernormen zouden dit er niet meer dan 56 moeten zijn. De wethouder is dat bij nader inzien met ons eens en heeft toegezegd niet meer dan 56 plaatsen te creëren. De hierdoor vrijkomende ruimte zal, in overleg met de klankbordgroep van buurtbewoners, met openbaar ‘groen’ worden ingevuld.

Het ontwerp-bestemmingplan moet nog ter inzage worden gelegd. Dat geeft eenieder alsnog de mogelijkheid om met een zienswijze te reageren.

*Meer over het Leegwaterhof op de website van de Alliantie

Rob Maurits

Ik ben Rob Maurits, 65 jaar oud en woon sinds 1993 in Almere Buiten. Ik heb Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd. Getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Vanaf 1992 ben ik werkzaam geweest als ondernemer, maar ik wilde mij daarnaast ook graag inzetten voor de publieke zaak en de inwoners van Almere.

Meer over Rob Maurits