Werkbezoek Inloophuis de Ruimte

13 september 2021

Stichting Inloophuis De Ruimte bestaat sinds 1987. Het bestuur en veel vrijwilligers organiseren activiteiten en voeren die uit. Er is één beroepskracht. Fondsen worden actief geworven bij diverse instellingen, waaronder de Doopsgezinde gemeente, Woningcorporatie Ymere, en een subsidie (€16.500) van de Gemeente Almere. Het jaarbudget is circa €110.000.

In een eenvoudig gebouw in Stedenwijk-Midden is de beschikking over een centrale ruimte, een keuken en enige andere kamers. Het gebouw is duidelijk zichtbaar en eenvoudig toegankelijk op de hoek van een woonstraat. Dat maakt het “open inlopen” voor passanten en bezoekers gemakkelijk. Direct merkbaar zijn de gastvrijheid en de ongedwongen sfeer. Laagdrempelig. Iedereen is welkom, ongeacht religie of etniciteit. Dat is belangrijk in een wijk waarin de diversiteit van bewoners toeneemt. Jaarlijks zijn er ongeveer 7.000 “drempeloverschrijdingen”. Verdere groei is mogelijk.

Een deel van de bezoekers zijn “kwetsbaar of gekwetst”. Zij zijn vrij om te komen voor een bakkie koffie of een vriendschappelijk contact of gerichte activiteiten of een stilte-moment. Ook zijn – naar behoefte – gesprekken mogelijk over persoonlijke zorgen en wensen. Er zijn veel activiteiten, enige voorbeelden: wandelgroep; winkeltje kleding; maaltijden; speltafel; bibliotheek. Vorig jaar was er een bijeenkomst van een Interculturele Vrouwengroep. Meer activiteiten voor speciale doelgroepen zijn van harte welkom.

De vrijwilligers stimuleren en ondersteunen het eigen initiatief en het eigen oplossingsvermogen van de bezoekers als een belangrijke methode om zich waardevol en zelfstandig te voelen. Hoofdzaak is “niets moet, bijna alles mag”.

De Stichting organiseert in samenwerking met de VMCA de cursus “Geweldloos Communiceren”.
Er worden contacten onderhouden met Wijkteam, Wijkagent, GGZ.
De Gemeente beschouwt dit soort inloophuizen als een welkome aanvulling naast de activiteiten van De Schoor.

Er is nu een vacature voor Voorzitter. Bij voorkeur iemand die Christen is, maar beslist ook respectvol is over andere Godsdiensten.

Roelof H.