PvdA op werkbezoek in Zorgcentrum De Kiekendief

8 november 2017

De Kiekendief was ooit een verzorgingshuis met ook verpleeghuisplekken. Verzorgingshuisplaatsen verdwijnen met de bewoners. En zo blijven alleen verpleeghuisplekken over, aldus teammanager Joke Karaberis tijdens het werkbezoek dat de PvdA fractie heeft afgelegd bij Zorgcentrum De Kiekendief.

Zorgcentrum De Kiekendief is dit jaar 30 jaar geworden. In de Kiekendief wonen ruim 100 Almeerders met een zorgzwaartepakket van vier tot zes. De bewoners krijgen dagelijks een vers gekookte maaltijd en worden verzorgd door bijna evenveel verzorgenden. Zo’n honderd vrijwilligers zorgen voor extra kwaliteit. De maaltijden van de Kiekendief worden ook door de bewoners van Zorgcentrum De Overloop in Almere Haven genuttigd. Bewoners van de aanleunwoningen naast De Kiekendief kunnen tegen betaling gebruik maken van de maaltijden in het Zorgcentrum.

Een Zorgcentrum dat dertig jaar geleden gebouwd is, heeft de kwaliteit van die tijd. Er wordt gedacht aan het vergroten van de woningen. Tot op heden hebben dat soort plannen niet geleid tot grootschalige verbouwingen. Dat had te maken met onzekerheden in de financiering van Zorgcentra. De plannen voor het scheiden van wonen en zorg voor Zorgcentra, hebben niet bijgedragen aan meer zekerheid.

De Kiekendief heeft geen plaats voor dementerende ouderen. Een ruimte die daar in het verleden voor is ingericht – de Waterlelie – wordt nu voor een ander doel gebruikt. De Kiekendief is in gesprek met Hospice Almere over het ombouwen van de Waterlelie tot een nieuw hospice. Dat kan niet zonder een verbouwing.

De bewoners van een Zorgcentrum leefden daar vroeger gemiddeld een jaar of tien. Vandaag de dag hebben nieuwe bewoners een zwaardere zorgvraag en is de duur van het verblijf aanmerkelijk korter. Medewerkers moeten daardoor vaker afscheid nemen van ‘hun’ bewoners. Ook dat maakt het werken in een Zorgcentrum als dat van de Kiekendief niet makkelijker. De verpleegkundigen van de Kiekendief kiezen niet voor makkelijk werk, wel bewust voor werken in de zorg.