Door op 11 augustus 2014

Toegankelijkheid en de bruggen van het Vierbruggenpad

Langs de Hoge Vaart loopt het Vierbruggenpad. Het fiets- en wandelpad ligt aan de grens van Stadslandgoed De Kemphaan. De vier smalle houten bruggen zijn een jaar geleden afgesloten. Zonde van dit fraaie stukje groen en blauw Almere. Raadslid Hassan Buyatui ging in vakantietijd op onderzoek uit.

Waarom is de PvdA gaan kijken wat er aan de hand was?

“Dichtbij.nl meldde dat de vier bruggetjes langs de Hoge Vaart al een jaar lang afgesloten waren. Dat fiets- en wandelpad is een van de mooiere groene en blauwe delen van Almere. Eigenaar van dat moois is Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer laat weten dat de onderhoudsstaat van de bruggen erg slecht was. Daarom moest Staatsbosbeheer een jaar geleden de bruggen afsluiten. De veiligheid van fietsers viel niet meer te garanderen.”

Was dat alles?
“Het herstel van de vier bruggen blijkt onderdeel te zijn van een groter project met de naam ”Boshart”. Het is een project waarin Staatsbosbeheer, de provincie Flevoland, de stichting Stad en Natuur, de stichting AAP en de gemeente Almere samenwerken. Dat project zorgt er voor dat het Stadslandgoed toegankelijker wordt voor alle Almeerders.”

Hoe staat het met de bruggen?
“De gemeente heeft een ontwerp voor vier nieuwe bruggen laten maken. De route moet attractief zijn voor iedereen. Het vernieuwde Vierbruggenpad zal daarom ook toegankelijk zijn voor mindervaliden. Dan kunnen ook Almeerders met een scootmobiel of een rolstoel gebruik maken van de vier bruggen.”

Enig idee wanneer het Vierbruggenpad weer normaal bruikbaar is?
“De vergunning voor het plaatsen van vier nieuwe bruggen is verleend en de aannemer is bezig met het maken van de bruggen. Eind van dit jaar zou alles af kunnen zijn. Mij is ambtelijk gemeld dat de vier bruggen medio november van dit jaar weer toegankelijk zijn voor wie wil genieten van het mooie groen en blauw in dit deel van Almere.”

Is alles dan naar tevredenheid?
“Nog drie maanden wachten en dan kunnen alle Almeerders weer normaal gebruik maken van de vier bruggen. De PvdA vindt het spijtig dat het een heel jaar heeft gekost om de bruggen te vervangen door exemplaren die ook gebruikt kunnen worden door scootmobielers. Het is de PvdA niet duidelijk waarom dat zoveel tijd heeft gekost. De PvdA weet nu dat de bruggen in november van dit jaar weer bruikbaar zijn. Daar zijn we blij mee. Daar gaan wij dus ook van uit.”