Door Leida Höhle op 11 juni 2020

Motie: Rekenkameronderzoek naar Archiefbeheer

RG-116/2020, PM#589, 11 juni 2020

Naar aanleiding van agendapunt Politieke Markt: Raadsvoorstel ‘Perspectiefnota 2021’ (RV- 29)

De raad van de gemeente Almere in vergadering bijeen d.d.

De raad,
gehoord de beraadslaging,

overwegende dat:

• in de Perspectiefnota 2021 voor de komende jaren een bedrag van in totaal € 5,6 miljoen is opgenomen om het archief weer op orde te brengen;
  • het archiefbeheer van de gemeente Almere bij het Interbestuurlijk toezicht naleving van de Archiefwet over 2018 door de Provincie Flevoland als “niet adequaat” is beoordeeld;
  • er onder meer geconcludeerd is dat elementaire regels m.b.t. informatie- en archiefbeheer niet bekend zijn bij managers en hier geen prioriteit aan gegeven wordt, en er archieven vernietigd worden buiten de wettelijke procedure om, met risico’s op verlies van waardevolle informatie (een strafbaar feit)1;
  • de jaarlijkse toezichtrapportages en managementreacties uit 2016, 2017 en 2018 al een beeld van oplopende zorg lieten zien;
  • de kosten voor het op orde brengen van het archief vermoedelijk minder hoog waren geweest wanneer het archiefbeheer in 2016, bij de eerste negatieve toezichtrapportage, al was aangepakt,

van mening dat:

• het goed is dat de gemeente Almere ondertussen door middel van diverse werkstromen deze kwestie ter hand neemt;
  • de situatie voorkomen moet worden dat de Provincie Flevoland op moet treden en een vooraankondiging van interventie doet;
  • het waardevol is om lessen te trekken uit deze situatie om dit in de toekomst te voorkomen;
  • een rekenkameronderzoek hiervoor een geschikt instrument is,

roept de raad op:

de rekenkamer te verzoeken het gevoerde beleid m.b.t. het archiefbeheer binnen de Gemeente Almere in onderzoek te nemen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Mevrouw L. Höhle (Partij van de Arbeid)

*Raadsbrief

Status:

• Verworpen

Voor:

• PvdA
  • AP/OPA
  • NIDA Almere
  • PVV
  • PvdD
  • Respect Almere
  • SP