Voor jonge mantelzorgers

Door Stephan van Wijk op 29 september 2023

Is er bij jou thuis iemand lang ziek, gehandicapt, verslaafd, in de war of depressief? Maak je je
daarover vaak zorgen? Moet je thuis vaak meehelpen? Of zorg je vaak voor je familielid? Dan ben jij een jonge mantelzorger!

Opgroeien en zorg
Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren tot 25 jaar die opgroeien met zorg. Bijvoorbeeld een broer of zus met een chronische ziekte of beperking, een vader of moeder met een psychische ziekte of ernstige verslaving, of een opa of oma die intensieve zorg nodig heeft en in de directe omgeving van het gezin woont. De jongeren en kinderen hebben vaak taken en zorgen die niet passen bij hun leeftijd. Ze maken zich zorgen over de ziekte en het verloop, verrichten doorgaans meer dan hun leeftijdsgenoten huishoudelijke taken, zorgen voor een broertje of zusje, passen op het zieke familielid en bieden emotionele steun. Hiermee lopen de kinderen het risico op overbelasting of missen ze de zorg en aandacht die kinderen in hun groei en ontwikkeling nodig hebben.

Een op de vijf!
In Nederland zijn naar schatting 500.000 geregistreerde jonge mantelzorgers. Eén op de vijf scholieren groeit op met een langdurig ziek of gehandicapt familielid. Dat zal in Almere niet anders zijn. Deze zorg kan veel eisen. Daarom is het volgens Aya Selman van de PvdA essentieel dat aan deze kinderen en jongeren de juiste ondersteuning en erkenning wordt gegeven.

Motie PvdA
In de motie verzoekt zij de gemeenteraad om een bedrag van € 60.000 euro beschikbaar te stellen voor de ondersteuning van jonge mantelzorgers op scholen. Samen met het VMCA (Vrijwilligers en Mantelzorg Centrale Almere) is een plan ingediend om de uitvoering van onze motie te faciliteren. De PvdA pleit voor financiële ondersteuning van jonge mantelzorgers, zoals studiebeurzen of subsidies, om hen in staat te stellen hun onderwijs voort te zetten en hun toekomstige kansen te verbeteren en daarbij hun zorgtaken te verlichten.

Stephan van Wijk

De PvdA is voor mij de partij van inspirerende woorden en grootse daden. In de tijd dat de partij actief is in onze stad is er veel bereikt, altijd in samenwerking met anderen. Dat werk is nog lang niet klaar, want nog te veel inwoners van Almere krijgen niet de voorzieningen en kansen waar zij

Meer over Stephan van Wijk

Laat uw informatie achter