Coalitie stemt tegen extra sociale huurwoningen in Kustzone Haven

Door Leida Höhle op 16 juni 2023

Een wachtlijst van bijna 11 jaar, daar kijk je als jongere tegenaan als je je nu inschrijft voor een sociale huurwoning in Almere. Dus als iemand van 18 jaar zich nu inschrijft, komt hij of zij ergens in 2034 waarschijnlijk een keer in aanmerking voor een woning. Maar ook als je uitgaat van de 8,4 jaar wachttijd waar in de laatste Bouwen en Wonen kwartaalrapportage over gesproken wordt, zitten we al ruim in 2031 voordat je een huis vindt. Als Partij van de Arbeid vinden we dat, samen met GroenLinks en DENK, onverteerbaar.

Altijd een drogreden om niet sociaal te bouwen

Ook bij het conceptbestemmingsplan Kustzone Almere Haven krijgen we weer een project voorgesteld waarin het aantal sociale huurwoningen minimaal is. Slechts 10% van het aantal woningen in dit nieuwbouwproject wordt sociale huur. De rest wordt middelduur tot duur. De reden: Er is al (te) veel sociale huur in Almere Haven. Andere redenen die we regelmatig horen over het niet bouwen van sociale huurwoningen zijn “sociale woningen zijn niet goed voor het ‘dorpse karakter’ van een wijk” of “wij moeten als Almere toch ook een villawijk hebben”. Maar ondertussen lopen de wachtlijsten steeds maar verder op. En doen we Almeerders en aspirant-Almeerders die niet de middelen (of de wens!) hebben om een eigen huis te kopen tekort.

30% sociale huurwoningen bij nieuwbouw wordt waarschijnlijk landelijke norm

Het tekort aan sociale huurwoningen is ook in Den Haag onderwerp van gesprek. In het wetsvoorstel over volkshuisvesting spreekt men nu van een minimum van 30% sociale woningen bij nieuwbouwprojecten. En dat geldt des te meer voor gemeenten die minder sociale huurwoningen hebben dan het landelijk gemiddelde. Almere is één van die gemeenten met minder sociale huurwoningen dan gemiddeld.

Oproep motie om 30% sociale huurwoningen in Kustzone Almere Haven te realiseren

Daarom vragen we ons af: Als we weten dat we (a) zo’n groot tekort hebben aan sociale huurwoningen en (b) er vanuit het rijk een verplichting van ten minste 30% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten wordt opgelegd, waarom blijft het college dan dit soort keuzes maken? Als het college het terugdringen van de woningnood zo’n topprioriteit vindt, dan stellen wij voor dat ze boter bij de vis doet en ook in dit project gewoon 30% sociale huur opneemt.

Geen steun

Vanuit de coalitiepartijen en het college is er helaas geen steun voor onze motie. Alle partijen geven aan sociale huurwoningen “heel belangrijk” te vinden, maar er wordt geen daad bij het woord gevoegd. 10% blijft 10%. De vraag blijft dus hoe we “heel belangrijk” van de coalitiepartijen dan moeten duiden. Vooralsnog moeten we concluderen dat jongeren en Almeerders die al zo lang op de wachtlijst staan, door de keuzes van deze coalitie nog langer in de kou blijven staan.

Leida Höhle

Mijn naam is Leida Höhle. Ik ben in 1983 in Stedenwijk-Zuid geboren en woon nu al een hele tijd met veel plezier in het Europakwartier in Poort. Ik heb Almere zien uitgroeien tot een prachtige groene stad, waar al meer dan 217.000 mensen hun thuis vinden. Wij bieden een plek aan mensen met veel verschillende

Meer over Leida Höhle