8 januari 2015

DebatCafé “Zorgen om de zorg” met Lea Bouwmeester

Per 1 januari worden zorgtaken naar de gemeenten overgedragen. Dat brengt grote veranderingen met zich mee, met name voor de gemeenten die met minder geld meer moeten gaan doen. Zijn de gemeenten er klaar voor?

Ouderen moeten langer zelfstandig wonen omdat instellingen sluiten, er is minder thuiszorg voor mensen die het nodig hebben, de vrije artsenkeuze is in het geding en we worden geacht meer voor elkaar te gaan zorgen. Veel mensen maken zich zorgen om de zorg. Op woensdagavond 14 januari gaan onze panelleden met elkaar en met de bezoekers hierover in gesprek.

Almere
In Almere zijn per 1 januari de wijkteams actief. De teams bestaan uit wijkwerkers die vanuit verschillende disciplines hulp kunnen bieden bij vragen rond zorg en ondersteuning, werk en inkomen en jeugd en gezin. Het Krachtteam Stedenwijk werkt al een jaar op deze wijze maar de meeste teams gaan per 1 januari van start. Hoe gaat het met de overdracht van overheidstaken naar de gemeenten, waarom is er besloten deze grote operatie uit te voeren en wat verandert er voor u?

Het panel
Tijdens het DebatCafé op 14 januari praten we met Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester, de Almeerse wethouders Froukje de Jonge en René Peeters, maatschappelijk werkster Margreet Pieters (Krachtteam Stedenwijk) en huisarts en zorgmanager Harry Nijhuis (Zorggroep Almere). Marcel Kolder, vader van een gehandicapte dochter, leest een van zijn columns voor. Het debat wordt geleid door Elisabeth van den Hoogen (Omroep Flevoland).

Praat mee in het Debatcafé dat plaatsvindt in het nieuwscafé van de bibliotheek in Stad. Toegang, koffie en thee zijn gratis. Wees op tijd want om 20.00 uur gaat de deur van de hoofdingang dicht.