Motie: Moes- en volkstuinen & buurtschooltuinen in hoogstedelijk Almere
RG-96/2021, PM#625, 8 april 2021
Naar aanleiding van agendapunt Politieke Markt: Raadsvoorstel Voedselstrategie 2021-2025: Groen Voedselhart Almere (RV-14)
De raad van de gemeente Almere in vergadering bijeen d.d.
De raad,
gehoord de beraadslaging, overwegende dat:
- in de Voedselstrategie 2021-2025 nadrukkelijk is opgenomen dat het vergroten van het
voedselbewustzijn belangrijk is en dat er onder Almeerders veel interesse is in het zelf
produceren van voedsel; - sommige delen van Almere hoogstedelijk zijn of gepland zijn dit te worden;
- in het hoogstedelijke stadsdeel Almere-Poort een groot deel van de huishoudens niet beschikt
over een tuin, balkon of anderszins buitenruimte om zelf voedsel te kweken en er hier ook geen
moes- of volkstuinen en buurtschooltuinen zijn; - een van de doelen in de Voedselstrategie is dat de aanwezigheid van voedsel, waaronder eetbaar
groen, wordt geïntegreerd in de ontwikkeling van nieuwe stadswijken en wordt versterkt in bestaande wijken, maar tijdens de politieke bespreking naar voren kwam dat moes- en/of volkstuinen in hoogstedelijke omgevingen niet voorzien zijn,
van mening dat:
- het past bij de doelstellingen van de Voedselstrategie om alle Almeerders mee te laten doen in
de ontwikkelingen richting gezonder eten en lokale voedselproductie; - het goed is dat Almeerders die wonen in de hoogstedelijke delen van Almere ook in hun directe
omgeving gebruik kunnen maken van moes- en/of volkstuinen en buurtschooltuinen; - het onwenselijk is dat er in een volledig stadsdeel geen moes- en/of volkstuinen zijn gevestigd,
draagt het college op:
- met de scholen in Almere Poort en andere hoogstedelijke omgevingen in gesprek te gaan over de realisatie van buurtschooltuinen en de raad over de uitkomst van deze gesprekken middels een raadsbrief te informeren;
- ook bij de gebiedsontwikkeling in hoogstedelijke omgevingen mogelijkheden tot het zelf produceren van voedsel, bijvoorbeeld in moes- en/of volkstuinen, nadrukkelijk mee te nemen,
en gaat over tot de orde van de dag.