Laat semantische bluf sociale huur verdwijnen?

28 januari 2020

Berichten uit de afdeling. Auteur: John van der Pauw

Extra

Het coalitieakkoord ‘Liefde voor Almere’ beloofde in juni 2018 extra sociale huurwoningen. De coalitie beloofde extra geld uit te trekken om 2.000 tot 2.500 sociale huurwoningen mogelijk te maken. Een liefdevol gebaar naar Almeerders met een smalle beurs.

Toerekenen

Anderhalf jaar later meldt het presidium dat het zittende college de prestaties van een vorig college naar zich toetrekt. Woningen die al mogelijk zijn gemaakt in de vorige collegeperiode ziet dit college als een eigen prestatie.

Conto

Als de oppositie het college daar op aanspreekt bluft het college zich daar ongegeneerd doorheen. De woningen die opgeleverd worden vanaf het tweede kwartaal 2018 tot en met het eerste kwartaal 2022 schrijft het college op eigen conto.

31 mei 2018

Je moet maar durven. Op 31 mei 2018 is het eerste team wethouders van deze collegeperiode benoemd. De woningen die op 31 mei 2018 al waren opgeleverd kan geen redelijk denkend mens tot prestatie van de huidige coalitie verklaren. Die coalitie bestond toen gewoon weg niet.

Mogelijk maken

Bovendien belooft het coalitieakkoord iets anders: de huidige coalitie zal extra geld uittrekken om in vier jaar 2.000 tot 2.500 sociale huurwoningen MOGELIJK te maken. Woningen die in de vorige periode al mogelijk waren gemaakt hoeft deze coalitie niet mogelijk te maken. Die waren al mogelijk.

Liefdeloos

Wie al eerder mogelijk gemaakte sociale huurwoningen toch wil presenteren als het resultaat van de huidige coalitie, geeft een wel heel erg liefdeloze uitleg van deze afspraak uit het coalitieakkoord. Als die exegese door de gehele coalitie wordt gedeeld, hoeven Almeerders die aangewezen zijn op een betaalbare huurwoning niet te rekenen op een greintje liefde van dit college. Dat geeft te denken over de ambitie van dit college en deze romp-coalitie.

Ambitie?  Vergeet het maar…

Met een ambitie die bestaat uit wat al gerealiseerd is hoeft Almere niet te rekenen op extra sociale huurwoningen. Dan heeft semantische bluf het gewonnen van een politieke afspraak: “We trekken in de komende 4 jaar extra geld uit om de bouw van 2.000 tot 2.500 sociale huurwoningen mogelijk te maken.” Vergeet die extra 2.000 tot 2.500 huurwoningen dus maar.

John van der Pauw

*Noot redactie: Fractievoorzitter Ruud de Jonge sprak over de wooncrisis tijdens “Over Flevoland Gesproken” en de fractie van de PvdA Almere heeft inmiddels een motie ingediend om het college op te roepen door te pakken. Wij blijven het nieuwe college kritisch volgen en wachten op de woonvisie. (Dit artikel is ook verschenen in de papieren editie van AlmereDEZEWEEK)